statystyki

Czy COVID-19 zrewolucjonizuje pracę samorządów i wymusi zmiany w statutach oraz regulaminach? Niekoniecznie

autor: Leszek Jaworski, Zofia Jóźwiak24.06.2020, 08:32; Aktualizacja: 24.06.2020, 08:39
Elektronizacja postępowań dotyczyć ma nie tylko dokumentów objętych przepisami o planowaniu przestrzennym

Elektronizacja postępowań dotyczyć ma nie tylko dokumentów objętych przepisami o planowaniu przestrzennymźródło: ShutterStock

JST nie zdecydowały się na wprowadzenie modyfikacji w swoich aktach prawnych mimo innego niż przed epidemią sposobu działania. Eksperci są zdania, że postąpiły prawidłowo. Bo nawet jeśli wypracowane metody okazały się dobre i warto byłoby je stosować także po epidemii, to w większości przypadków jest to niemożliwe bez zmian ustawowych.

Wprowadzone w związku z zakażeniami koronawirusem obostrzenia, dotyczące m.in. gromadzenia się osób, wywarły bezpośredni wpływ na funkcjonowanie organów administracji publicznej, w tym organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Najwięcej kontrowersji budziło zdalne obradowanie – eksperci i środowiska samorządowe podzieliły się w ocenie, czy ten tryb pracy jest legalny, czy nie. Wątpliwości przeciął Sejm, wprowadzając 31 marca 2020 r. do specustawy o COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. poz. 875) art. 15zzx oraz art. 15zzzi.

Pierwszy z nich ograniczył swoje zastosowanie do okresu obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Zgodnie z nim organy stanowiące JST mogą zwoływać i odbywać obrady, sesje, posiedzenia itp. oraz podejmować rozstrzygnięcia (w tym uchwały) z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie. Obradowanie w tym trybie zarządza osoba uprawniona do przewodniczenia danemu organowi.

Z kolei drugi przepis, tj. art. 15zzzi, który dopuszcza możliwość odbywania posiedzeń przy użyciu środków komunikacji elektronicznej oraz podejmowania rozstrzygnięć w trybie obiegowym, nie ogranicza swojego zastosowania do okresu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Jednak warunkiem jest wystąpienie szczególnie uzasadnionego przypadku. Jeśli do niego dojdzie, kolegialne organy administracji publicznej mogą zdecydować o odbyciu swoich posiedzeń przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:

1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym pomiędzy uczestnikami posiedzenia danego organu;

2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia danego organu mogą wypowiadać się w toku jego posiedzenia.


Pozostało 91% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane