statystyki

Samorządy po 1 stycznia nie mogą podwyższać opłat za użytkowanie wieczyste

autor: Jacek Kosiński Adwokat, Partner w Kancelarii Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni30.01.2019, 07:52; Aktualizacja: 30.01.2019, 08:30
Zgodnie z ustawą o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów wysokość opłaty przekształceniowej jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywała w dniu przekształcenia.

Zgodnie z ustawą o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów wysokość opłaty przekształceniowej jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywała w dniu przekształcenia.źródło: ShutterStock

1 stycznia 2019 r. niezaprzeczalnie doszło do historycznej zmiany na rynku nieruchomości – prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe stało się prawem własności dotychczasowych użytkowników.

Z tą zmianą – mimo że nastąpiła z mocy prawa – wiąże się wiele problemów. Niektóre z nich dotyczą kosztów tej operacji, zwłaszcza że część samorządów postanowiła na niej zarobić, pośpiesznie podnosząc opłaty za użytkowanie wieczyste. Większość z nich czyni to jednak za późno – a tym samym bezskutecznie. Stąd też dotychczasowi użytkownicy wieczyści mogą spać spokojnie: przeważnie opłaty nie wzrosną.

Ważna dotychczasowa opłata za użytkowanie

Zgodnie z ustawą o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów wysokość opłaty przekształceniowej jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywała w dniu przekształcenia. Mówiąc prościej, miarodajny dla jej określenia jest 1 stycznia 2019 r. Oznacza to, że jeżeli właściciele użytkowanych wieczyście do końca zeszłego roku gruntów chcieli zmienić wysokość opłaty, wszystkich związanych z tym czynności musieli dokonać do 31 grudnia 2018 r. Prowadzi to do pytania, co musiały zrobić do tego terminu jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa, aby pobrać po Nowym Roku wyższe opłaty przekształceniowe.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • słoik(2019-01-30 09:48) Zgłoś naruszenie 30

    Dyskryminacja i nie równe traktowanie?W Warszawie płacą tylko za przekształcenie 2% wartości gruntu a my z innych miast Polski aż 40% wartości gruntu.

    Odpowiedz
  • czyzycki(2019-02-27 21:26) Zgłoś naruszenie 00

    wystąpiłem z wnioskiem o uwłaszczenie i dostałem odmowę . dlatego że na działce stoi blok 47 mieszkań, oraz kiosk spożywszy bez prawa do gruntu, jego funkcją jest zaopatrywanie nas w artykuły spożywcze.Jest ściśle związany z funkcją mieszkalną naszego bloku . Został wpisany do naszej Księgi Wieczystej przez Starostę pomimo że postawiła go osoba nie związana ze wspólnotą. nadano mu numer z literką B i zablokowano wykonanie ustawy. czy takie działanie jest prawidłowe?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane