statystyki

Bez większego wsparcia komunikacja miejska nie pojedzie na prądzie

autor: Marcin Maciocha05.12.2018, 09:10; Aktualizacja: 05.12.2018, 09:19
Autobus elektryczny firmy Solaris

Autobus elektryczny firmy Solarisźródło: ShutterStock

Ceny energii elektrycznej, nawet w obecnej wysokości, nie przekładają się na rentowność inwestycji związanych z autobusami elektrycznymi w komunikacji miejskiej. A podwyżki spowodują, że dotacje do tych projektów będą musiały być jeszcze większe niż obecnie.

Rentowność finansowa projektów związanych z elektromobilnością już teraz jest ujemna. Dopiero otrzymanie dofinansowania zewnętrznego (np. z UE) oraz zmonetyzowanie efektów środowiskowych (zmniejszenie zanieczyszczenia, hałasu etc.) powoduje, że ekonomicznie projekt jest uzasadniony. Obecnie rentowność jest realna przy wsparciu rzędu mininimum 75 proc. wartości całej inwestycji. Podwyżki cen energii elektrycznej zwiększą ten odsetek o co najmniej 5 proc., co oznacza, że dotacja powinna wynieść 80 proc. inwestycji, a w niektórych przypadkach nawet 85 proc. Może to spowodować zagrożenie dla rentowności ekonomicznej inwestycji w tabor elektryczny, szczególnie jeśli wraz ze wzrostem cen energii elektrycznej wzrosną także ceny kupowanego taboru lub infrastruktury. A to, przy zwiększającym się popycie i nienadążającej podaży, jest realne.

Matryca ryzyka

Matryca ryzyka

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Co wynika z analiz


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane