statystyki

Elektromobilność: Jak przygotować obowiązkową analizę, skoro brak konkretów?

autor: Marcin Maciocha11.07.2018, 08:34; Aktualizacja: 11.07.2018, 09:49
Do końca 2018 r. wszystkie gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców muszą się zastanowić, czy warto stawiać na elektromobilność

Do końca 2018 r. wszystkie gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców muszą się zastanowić, czy warto stawiać na elektromobilnośćźródło: ShutterStock

Samorządy nie muszą już teraz wymieniać taboru komunikacji miejskiej na zeroemisyjny, ale powinny się zastanowić, czy w przyszłości nie będzie to rozwiązanie konieczne. A przede wszystkim korzystne z punktu widzenia finansów i ochrony środowiska. Jeśli tak, to do zmiany będą wieloletnie umowy z operatorami transportu w mieście

Do końca 2018 r. wszystkie gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców muszą się zastanowić, czy warto stawiać na elektromobilność, a jeśli tak, to co z aktualnie obowiązującymi umowami o świadczenie usług publicznych w komunikacji miejskiej. Na te i inne pytania powinna odpowiedzieć analiza kosztów i korzyści z wykorzystywania autobusów zeroemisyjnych. Zgodnie z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobliności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 317) gminy będą musiały ją przygotowywać co 36 miesięcy, przy czym pierwsza musi zostać przedstawiona do 31 grudnia br.

W wersji minimalnej dokument ten powinien zawierać: analizę finansowo-ekonomiczną, oszacowanie efektów środowiskowych związanych z emisją substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi oraz analizę społeczno-ekonomiczną, która uwzględni wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji.

Aktualizacja planów transportowych

Z art. 80 ustawy o elektromobilnosci i paliwach alternatywnych wiąże się konieczność zmian w planach transportowych, które należy zaktualizować nie później niż rok od dnia wejścia w życie ustawy o elektromobilności, czyli do drugiej połowy lutego 2019 r. Najbliższe 12 miesięcy powinno być okresem przyspieszonych analiz dla jednostek samorządu terytorialnego oraz operatorów komunikacji miejskiej. Ze względu na terminy, jak również specyfikę rynku można przypuszczać, iż podołanie powyższym obowiązkom nie będzie łatwe. W szczególności w miastach, w których do tej pory nie rozpoczęto choćby pojedynczych zakupów w zakresie taboru zeromisyjnego. Niestety, prace nad przygotowaniem stosownych dokumentów rozpoczęło do tej pory niespełna 20 proc. jednostek, które są zobligowane do przygotowania analizy kosztów i korzyści.


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane