Rada naszego powiatu wybrała do zarządu trzy osoby, choć zgodnie ze statutem powinno być ich pięć. Uznaliśmy jednak, że działanie to mieści się w granicach prawa, gdyż ustawa o samorządzie powiatowym stanowi, że organ ten powinien liczyć od trzech do pięciu osób. Zarząd w nowym składzie podjął uchwałę dotyczącą zmian w budżecie. Niestety, regionalna izba obrachunkowa stwierdziła nieważność tego aktu, powołując się na fakt, że przyjął go zarząd w nieprawidłowej liczbie członków. Czy izba nie przekroczyła swoich kompetencji?
Rada naszego powiatu wybrała do zarządu trzy osoby, choć zgodnie ze statutem powinno być ich pięć. Uznaliśmy jednak, że działanie to mieści się w granicach prawa, gdyż ustawa o samorządzie powiatowym stanowi, że organ ten powinien liczyć od trzech do pięciu osób. Zarząd w nowym składzie podjął uchwałę dotyczącą zmian w budżecie. Niestety, regionalna izba obrachunkowa stwierdziła nieważność tego aktu, powołując się na fakt, że przyjął go zarząd w nieprawidłowej liczbie członków. Czy izba nie przekroczyła swoich kompetencji?
Izba miała takie prawo. Badanie przez regionalną izbę obrachunkową (dalej RIO) czy uchwała zarządu powiatu w sprawie zmian budżetu jednostki samorządu była wydana przez organ wybrany zgodnie z ustawą z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej u.s.p.), mieściło się bowiem w granicach kompetencji nadzorczych tego organu określonych w art. 76 ust. 1 i art. 77 u.s.p. Pierwszy z tych przepisów mówi, że nadzór nad działalnością powiatu w zakresie spraw finansowych sprawuje RIO.
Z kolei art. 77 u.s.p. stanowi, że sprawowany jest on na podstawie kryterium zgodności z prawem. Z przytoczonych regulacji wynika, że u.p.s. ogranicza kompetencje nadzorcze RIO jedynie do spraw finansowych. Jednak realizując to zadanie, izba, w myśl art. 77 u.p.s., jest zobowiązana badać zgodność z prawem uchwał finansowych organów powiatu. Nie ulega wątpliwości, że w pierwszej kolejności powinno ono polegać na ustaleniu, czy uchwała została wydana zgodnie z przepisami.
Kontrola aktu nie może bowiem abstrahować od tego, czy został on wydany przez organ prawidłowo umocowany, który ma do takiego działania stosowne kompetencje i został obsadzony w sposób zgodny z przepisami. Tak orzekł m.in. NSA w wyroku z 20 lutego 2018 r. (sygn. akt II GSK 1367/16). Pogląd ten potwierdza także wyrok WSA w Łodzi z 26 listopada 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 747/15), w którym sąd stwierdził, że pojęcie „sprawa finansowa” nie oznacza, iż kompetencje RIO należy ograniczyć do zjawisk i procesów pieniężnych. Zdaniem łódzkiego sądu administracyjnego obejmują one także zagadnienia ustrojowe, w tym uchwałę rady powiatu dotyczącą wyboru zarządu. Jak dodatkowo wskazał NSA w wyroku z 20 lutego 2018 r., nie ma żadnych podstaw do przyjęcia, iż uchwała rady o wyborze zarządu w składzie nieodpowiadającym składowi określonemu w statucie jest zarazem uchwałą wprowadzającą (dorozumianą) zmianę w statucie.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 u.s.p. rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od trzech do pięciu osób (w tym starostę i wicestarostę), zaś liczbę członków zarządu określa w statucie rada powiatu. NSA wyjaśnił, że obowiązkiem rady powiatu jest zatem wybór in extenso (w całości) zarządu powiatu jako organu wykonawczego. Wybór wszystkich osób wchodzących w skład tego organu, zgodnie z przyjętą ich liczbą w statucie, kończy procedurę wyboru zarządu. Dopiero tak ukształtowany zarząd jest uprawniony do podejmowania uchwał.
Podstawa prawna:
Art. 27 ust. 1, art. 76 ust. 1 i art. 77 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1868 ze zm.).
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama