Ponad 164 mln zł wynosiło zadłużenie samorządów w parabankach na koniec 2016 r. – poinformowało Ministerstwo Finansów.
W sumie mowa o 38 jednostkach samorządu. To oznacza, że współpraca na linii samorządy-parabanki jest mniej zaawansowana. Jeszcze w 2015 roku MF informowało DGP (wg stanu na wrzesień), że w instytucjach pozabankowych zadłużonych było 37 jednostek na kwotę nieco ponad 200 mln zł.
– Dane pokazują, że nie dość, że zjawisko ma charakter marginalny, to jeszcze tendencja jest spadkowa. Należy się tylko z tego cieszyć – komentuje Leszek Świętalski ze Związku Gmin Wiejskich RP.
Rzeczywiście, patrząc na dane globalne dotyczące zadłużenia samorządów, kwota, która trafiła do parabanków, jest kroplą w morzu. Z danych MF wynika, że po IV kwartałach 2016 r. zadłużenie ogółem wszystkich jednostek samorządowych wyniosło nieco ponad 69 mld zł. Rok wcześniej było to 71,6 mld zł, a w 2014 roku – 72,1 mld.
– Gdyby RIO sprawowały odpowiedni nadzór nad gminami, to tego zjawiska w ogóle by nie było, a na pewno takich skrajnych przypadków jak Ostrowice (w której zadłużenie w 2016 r. wyniosło blisko 400 proc. wysokości rocznego budżetu – red.) – dodaje Leszek Świętalski.
Jak informowaliśmy jako pierwsi, Ministerstwo Finansów szykuje pakiet zmian dotyczących możliwości zaciągania przez gminy kredytów i pożyczek. Resort chce, by lokalne władze mogły restrukturyzować i wcześniej spłacać istniejące zadłużenie poprzez zaciąganie nowych długów, ale o niższych kosztach obsługi, albo z wykorzystaniem własnych środków finansowych (pochodzących np. z nadwyżki budżetowej z lat poprzednich). Nowe regulacje mają też ograniczyć niestandardowe instrumenty finansowe, z których korzystają samorządy (np. finansowanie kapitałowe, sprzedaż zwrotna, leasing zwrotny, płatność ratalna, subrogacja). Choć mają podobny efekt co kredyt czy pożyczka, ustawa o finansach publicznych jest na nie ślepa i nie uwzględnia ich w indywidualnym wskaźniku zadłużenia.
W połowie marca do Sejmu wpłynął też rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (RIO) oraz niektórych innych ustaw (druk 1409). Zwiększa on rolę kontrolną RIO nad gminami oraz wzmacnia rząd, który będzie miał większy wpływ na obsadzanie stanowisk w izbach.