statystyki

Przedwyborcze bicie smogu. Będą kontrole w domach i monitorowanie sąsiadów?

autor: Tomasz Żółciak14.03.2017, 07:56; Aktualizacja: 14.03.2017, 08:17
Na jednym z posiedzeń Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w siedzibie MSWiA samorządowcy wyszli z propozycją, by przeprowadzić zakrojoną na szeroką skalę „inwentaryzację"

Na jednym z posiedzeń Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w siedzibie MSWiA samorządowcy wyszli z propozycją, by przeprowadzić zakrojoną na szeroką skalę „inwentaryzację"źródło: ShutterStock

Ograniczenia wjazdu do centrów miast, kontrole w domach, monitorowanie sąsiadów – gminy szukają pomysłu na czyste powietrze. Problem smogu wyzwala kreatywność samorządowców.

W gminach pojawiają się nowe pomysły na uporanie się z problemem zanieczyszczonego powietrza. Część z nich już na pierwszy rzut oka wydaje się kontrowersyjna lub po prostu absurdalna.

Lotna straż

Niedawno krakowscy radni dyskutowali nad możliwością wysyłania do sąsiednich gmin patroli straży miejskich. Szacuje się, że nawet jedna trzecia smogu wiszącego nad miastem pochodziła z terenów przylegających do Krakowa. Chodziło o to, by sprawdzić, czym sąsiedzi palą w piecach. A jako że nie każda gmina ma straż, krakowscy radni gotowi byli wspomóc wójtów własnymi patrolami. Pomysł upadł, bo strażnicy musieliby działać poza swoją jurysdykcją. Choć, jak informuje nas MSWiA, nie oznacza to, że w ogóle nie da się tego zrobić. – Kwestie te określa art. 3 ustawy o strażach gminnych, który stanowi, że gminy sąsiadujące na obszarze jednego województwa mogą zawrzeć porozumienie o utworzeniu wspólnej straży – zwraca uwagę resort.

Porozumienie takie określa m.in. zasięg terytorialny działania wspólnej straży i sposób jej finansowania. Czy taka inicjatywa dojdzie do skutku w Małopolsce – nie wiadomo.

Strefy dla aut

Na dziś bardziej prawdopodobna jest propozycja, jaką przygotował krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Tzw. plan realizacji polityki transportowej (właśnie zakończyły się konsultacje, na przełomie marca i kwietnia ZIKiT pokaże raport z wnioskami) zakłada ograniczenie i uspokojenie ruchu drogowego w Śródmieściu przez wprowadzenie nowych stref dostępności. W jednej z nich miałby obowiązywać model superblock, czyli dopuszczenie wjazdu i parkowania samochodów spoza centrum tylko na głównych ulicach, natomiast wewnętrzne uliczki byłyby przeznaczone tylko dla mieszkańców.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane