Obecnie podstawową wizytówką specjalistów i menedżerów w Polsce oraz na świecie jest profesjonalny profil na zawodowych portalach społecznościowych. 90% osób sprawdzi w Internecie informacje o potencjalnym kontrahencie, partnerze biznesowym czy kandydacie do pracy. Jak sprawić by pierwsze wrażenie online było korzystne?
KLIKNIJ NA ZDJĘCIE, ABY PRZEJŚĆ DO GALERII.
1
6 najważniejszych elementów profilu zawodowego
1. Zdjęcie
Zdjęcie na portalu zawodowym powinno mieć biznesowy charakter. Elegancki garnitur lub kostium, w przypadku kobiet dyskretny makijaż i subtelna biżuteria. Należy unikać tkanin wzorzystych i ostrych kolorów. Warto pamiętać, że obiektyw sprawia, że wszystkie elementy naszego wizerunku są wyostrzone, więc tym bardziej należy zachować umiar.
2. Nagłówek
Jest jedną z najważniejszych informacji na profilu. To właśnie ten opis pokazuje się w wynikach wyszukiwania i kluczowe jest, aby był odpowiednio sformułowany. W pierwszej kolejności powinno znaleźć się stanowisko i nazwa firmy. Można dodać również informację o członkostwie w organizacji branżowej czy oferowanym produkcie. W nagłówku warto zamieścić swój adres e-mail – ułatwi to zainteresowanym możliwość kontaktu.
3. Podsumowanie
W podsumowaniu można swobodnie przedstawić szersze informacje nt. celów zawodowych. I tutaj słowa kluczowe grają ważną rolę – dzięki odpowiedniemu sformułowaniu kontrahenci i rekruterzy z łatwością dotrą do takiego profilu.
4. Doświadczenie zawodowe
Miejsca zatrudnienia należy zaprezentować w kolejności chronologicznej. Z perspektywy rekruterów istotne jest, aby kolejne stanowiska opisać dokładnie – przedstawiając szczegółowy zakres obowiązków na danym stanowisku. Równolegle można dodać informację o piastowanej funkcji w organizacji branżowej czy fundacji.
5. Umiejętności, nagrody, publikacje i szkolenia
Warto zadbać o wymienienie umiejętności zawodowych. Dzięki temu partnerzy biznesowi i współpracownicy z łatwością mogą je poświadczyć, dając swoistego rodzaju referencje. Korzystne wizerunkowo jest zamieszczenie informacji o publikacjach eksperckich oraz odbytych szkoleniach.
Przygotowana zgodnie z powyższymi radami wizytówka zawodowa zapewni korzystne pierwsze wrażenie online. Jednak warto nie poprzestawać na tym i skorzystać z pozostałych możliwości oferowanych przez portale społecznościowe. Rozbudowana sieć kontaktów ułatwi nawiązywanie relacji biznesowych i będzie stanowić dobre źródło wiedzy o bieżących aktywnościach firm i pracowników z otoczenia. Publikacja postów, udział w dyskusjach grupowych pomoże w kształtowaniu swojego wizerunku i promocji usług czy oferowanych produktów.
ShutterStock
2
Kogo chcemy znać
Aby zmaksymalizować korzyści wynikające z aktywności na portalach społecznościowych warto zastanowić się, do kogo należy dotrzeć z informacjami i od kogo je czerpać. W swojej sieci kontaktów z pewnością warto mieć współpracowników, partnerów biznesowych, rekruterów. Warto też obserwować liderów opinii.
„Przydatne może okazać się zaproszenie nawet osób niekoniecznie poznanych osobiście. Mogą być źródłem informacji o obecnych tendencjach na rynku i dostarczać nowinek o tym, co obecnie dzieje się w branży. Nie krępujmy się także wysyłać prywatnych wiadomości do takich osób. Na przykład rekruterzy mogą pomóc w znalezieniu odpowiedniej pracy, ale też często po prostu doradzą w kwestiach zawodowych. Nie wysyłajmy jednak identycznych wiadomości do wszystkich. Szczególnie w przypadku osób, których nie znamy, warto dobrze umotywować zaproszenie lub odwołać się do sytuacji, w której mieliśmy okazję wspólnie uczestniczyć – np. konferencji” – Agata Góra, konsultantka HRK SSC/BPO.
ShutterStock
3
Kto może nas znać
Portale oferują szereg zaawansowanych ustawień prywatności, mogący przyprawić o zawrót głowy. Do najważniejszych należy:
• możliwość ograniczenia widoczności profilu (czy będzie dostępny dla wszystkich użytkowników Internetu, dla użytkowników portalu, tylko dla osób z sieci kontaktów);
• możliwość ograniczenia widoczności naszej aktywności (publiczne będą nasze posty czy opinie, ale nie aktywności w rodzaju uzupełnienia profilu, dołączenia do grupy czy dodania nowego kontaktu).
Mając profesjonalnie przygotowany profil, nie ma potrzeby zawężania ustawień prywatności. Otwartość profilu budzi zaufanie i pozytywne skojarzenia. Oczywiście, jeśli planuje się dyskretnie szukać pracy, zaproszenie kilkudziesięciu rekruterów jednego dnia może wzbudzić zdziwienie obecnego pracodawcy – wtedy warto w opcjach zaznaczyć, że nie chcemy, aby wszystkie aktywności były widoczne dla pozostałych.
ShutterStock
4
Co chcemy pokazać?
Niektórym wystarcza posiadanie tylko wizytówki na portalu, natomiast od części zawodów oczekiwana jest aktywność i dzielenie się informacjami. Dotyczy to w szczególności wszelkich specjalizacji w ramach konsultingu, PR, employer brandingu. Decyzja należy do nas – jeśli zdecydujemy się na aktywność konieczne jest o zadbanie o wartość merytoryczną prezentowanych informacji. Krótko mówiąc warto publikować tylko to, pod czym z całą pewnością moglibyśmy się podpisać. Unikać też należy wszelkiego rodzaju humorystycznych postów, które jednak mogą urazić określone grupy.
ShutterStock