Tradycyjna rekrutacja coraz rzadziej odpowiada na nowoczesne wyzwania rynku pracy. Specjaliści od HR poszukują więc nowoczesnych metod, które pozwoliłyby lepiej poznać potencjalnego kandydata. Zobacz, z czym możesz się spotkać podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
1 Bio-daneRekrutacja z wykorzystaniem bio-danych przypomina tradycyjną rozmowę kwalifikacyjną. Kandydat musi jednak odpowiedzieć na zdecydowanie większą ilość pytań ułożonych w formie kwestionariusza. Może ich być nawet 150. Pytania dotyczą życia zawodowego i osobistego kandydata, ale mają odpowiedzieć rekruterowi na pytania dotyczące stricte wymagań na danym stanowisku pracy. I tak chcą się dowiedzieć, czy kandydat umie współpracować w grupie, kwestionariusz powinien zawierać pytania o członkostwo w stowarzyszeniach itp.
ShutterStock
2 GrywalizacjaProducenci gier komputerowych, takich jak World of Warcraft doprowadzili do perfekcji system, który wciąga użytkowników w intensywną interakcję z grą. Z ich doświadczeń korzystają specjaliści od HR. Grywalizacja polega na wykorzystaniu mechaniki z gier komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia zaangażowania ludzi. Technika bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji, współpracy itp. Grywalizacja pozwala zaangażować ludzi do zajęć, które są zgodne z oczekiwaniami autora projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe. I tak - jak pisze erecruiter.com może być wykorzystywana w obszarze HR. Portal przytacza przykład Kompanii Piwowarskiej, która szukała do stworzenia portalu o tej tematyce entuzjastów piwa. Pierwszy etap selekcji polegał na przejściu quizu o przyciągającej nazwie “Gra o Bro”. Kandydat w tym etapie rekrutacji budował profil swojej postaci i nadawał jej cechy, odpowiadał także na pytania, które sprawdzały jego wiedzę na temat mediów społecznościowych, umiejętność pisania oraz kreatywność. Wszystko oczywiście w formie gry. Do drugiego etapu rekrutacji wyselekcjonowano garstkę uczestników, którzy zostali zaproszeni do siedziby firmy. Obok różnorodnych zadań rekrutacyjnych mieli oni możliwość poznania ciekawostek związanych z produkcją piwa. W ten sposób firma dotarła do wymarzonej grupy docelowej i mogła znaleźć najlepszych pracowników na to stanowisko, a przy okazji wzmocniła swój wizerunek jako pracodawcy.
ShutterStock
3 Internet Rekruterzy coraz częściej i coraz bardziej keatywnie wykorzystują do rekrutacji internet. Jednym ze sposobów jest tworzenie kampanii viralowych wśród ludzi, którzy mogliby być zainteresowani danym stanowiskiem pracy. Portal HRtrendy jako przykład podaje działania włoskiego oddziału Hard Rock Cafe. Utworzona na Facebooku strona na początku miała za zadanie zbudować dużą społeczność osób o podobnych gustach i postawach. „Virale” stanowiły posty na temat muzyki, kultury firmy i jej produktów. W ciągu pierwszych 4 dni liczba fanów sięgnęła 6 100 osób. Dopiero później zamieszczono na stronie oferty pracy. Dzięki temu w ciągu zaledwie miesiąca Hard Rock Cafe udało się zebrać 4 000 aplikacji i zatrudnić 120 osób.
Bloomberg / David Paul Morris
4 Z kolei rekrutacja HCL Technologies – przeprowadzona została w całości za pomocą Twittera. W pierwszym etapie naboru, przez dwa tygodnie co 2,5 godziny publikowane było na Twitterze jedno pytanie – kandydaci mieli za zadanie odpowiedzieć na 6 pytań z rzędu, by przejść do drugiej tury. Znalazło się w niej 100 najlepszych osób, których zadaniem było odpowiadanie na pytania z wybranego przez nie obszaru. Kampania została ochrzczona mianem „the coolest interview ever” – i była pierwszą w historii rekrutacją prowadzoną w całości za pomocą Twittera.
Bloomberg / Chris Ratcliffe
5 Assessment CenterAssessment Centre to kompleksowa metoda zbierania informacji o potencjalnym pracowniku. Poza tradycyjnym zbieraniem informacji o pracowniku, pracodawca decyduje się na sprawdzenie umiejętności pracowników w praktyce. Rekruterzy (jest ich najczęściej kilku) obserwują kandydatów podczas wielu różnych ćwiczeń, zadań i testów. Na podstawie swoich obserwacji wybierają swojego pracownika.
ShutterStock
6 Analiza grafologa Aby poznać charakter przyszłego pracownika pracodawcy - szczególnie często na zachodzie - decydują się na analizę jego pisma. Wykwalifikowany psychografolog bazując na kilku próbkach czyjegoś pisma (minimum pięćdziesiąt słów napisanych na czystym papierze czarnym atramentem oraz podpis), potrafi opisać prawie 300 cech człowieka.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję