Zgodnie z badaniem wykonanym na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości tylko 3,2 proc. polskich przedsiębiorstw zatrudnia wyłącznie telepracowników, a w przypadku 9,7 proc. stanowią oni część załogi. Z kolei aż 88,4 proc. polskich organizacji nie stosuje telepracy w żadnym zakresie. Czy dla polskich pracodawców wady telepracy przeważają nad jej zaletami?
1
WADA: Mniejsza kontrola nad pracownikiem
Telepraca wymaga od pracodawcy zdecydowanie większego kredytu zaufania w stosunku do jego pracowników. Trudno o bieżącą kontrolę nad działaniami podwładnego w sytuacji, gdy pracuje on w domu. Niektórzy zwracają również uwagę na fakt, że telepracownik nigdy nie będzie identyfikował się ze swoją firmą w takim stopniu, jak pracownik stacjonarny.
ShutterStock
2
ZALETA: Mniejszy stres
Klaustrofobiczny biurowiec nie jest miejscem, w który możemy się zrelaksować. Zupełnie inaczej czujemy się natomiast w przytulnym domowym zaciszu. Gdy pracujemy zdalnie, nikt nie patrzy nam na ręce i nie wywiera na nas niepotrzebnej presji, co powoduje znaczną redukcję stresu. A jak wiadomo – zrelaksowany pracownik, to bardziej efektywny pracownik.
ShutterStock
3
WADA: Nie dla wszystkich branż
Telepraca świetnie sprawdza się w przypadku osób, które większość swoich zadań wykonują przed ekranem komputera. Z tej formy zatrudnienia z powodzeniem korzystają więc informatycy, graficy, dziennikarze czy też księgowi. Są jednak zawody, które wymagają fizycznej obecności pracownika i bezpośredniego kontaktu z klientem. Trudno sobie wyobrazić lekarza, który wszystkie swoje obowiązki wykonuje zdalnie (nawet jeśli weźmiemy pod uwagę najnowsze zdobycze technologiczne - jak choćby możliwość badania pacjentów online).
ShutterStock
4
ZALETA: Oszczędność kosztów i czasu dla pracodawcy oraz pracownika
Praca zdalna daje pracodawcy możliwość zmniejszenia kosztów zatrudnienia pracownika. Ponosi on wówczas znacznie niższe koszty związane z organizacją i utrzymaniem stanowiska pracy. Obniżeniu ulegają koszty związane z nieobecnością pracownika. Zmniejsza się również liczba nadgodzin oraz zwolnień chorobowych. Poza tym telepraca eliminuje – lub w dużym stopniu ogranicza – wydatki związane z prowadzeniem biura.
Oszczędza również sam pracownik, który nie ponosi kosztów dojazdu do pracy – zarówno tych finansowych, jak i związanych z czasem jaki dojazd do pracy zabiera. Jest to szczególnie istotne, gdy pracownik mieszka w znacznej odległości od siedziby firmy, w której jest zatrudniony.
ShutterStock
5
WADA: Zatarcie granic między pracą a czasem wolnym
Pracownik zdalny nie „zabiera pracy do domu” - on jest w pracy przez 24 godziny na dobę. Zatarcie granic pomiędzy czasem pracy a czasem wolnym może doprowadzić do zaniedbania jednej z tych sfer. Dlatego też niezwykle istotną cechą dobrego telepracownika jest samodyscyplina i umiejętność zarządzania własnym czasem.
ShutterStock
6
ShutterStock
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama