Do podejmowania nowych wyzwań zawodowych motywują przede wszystkim zarobki, możliwość zatrudnienia na wyższym stanowisku oraz szkolenia i możliwość rozwoju. Co jeszcze skłania pracowników do poszukiwania nowego zajęcia? A co jest w stanie zatrzymać ich w obecnym miejscu pracy?
Badanie Specjaliści na rynku pracy 2016 pokazuje, że największa część ankietowanych poświęca na poszukiwanie pracy od 1 do 2 godzin tygodniowo, a jedna czwarta do godziny w skali całego tygodnia. Deklaracje te znajdują odzwierciedlenie w liczbie wysyłanych dokumentów – największa część respondentów szukających pracy wysyła od 2 do 5 CV miesięcznie.
Na pierwszym miejscu wśród najtrudniejszych elementów poszukiwania pracy znalazła się trudność w znalezieniu odpowiedniej oferty, na drugim brak informacji zwrotnej po wysłaniu CV czy po rozmowie kwalifikacyjnej, a dopiero na trzecim stres związany z rozmową kwalifikacyjną.
Finanse głównym motorem zmiany
Finanse są podstawowym czynnikiem wpływającym na decyzję o zmianie pracy - zadeklarowało tak ponad 80% osób nieszukających pracy i ponad 70% osób szukających nowego zajęcia, z czego połowa pytanych przyznaje, że robi to właśnie ze względu na zbyt niskie zarobki w obecnym miejscu zatrudnienia. Jak wynika z badania, podwyżka może mieć duże znaczenie w utrzymaniu pracownika w firmie, a szczególnie, ta przyznana w skali minionego pół roku. Wśród osób nie szukających pracy, ponad jedna trzecia przyznała, że otrzymała podwyżkę w ostatnim półroczu, a wśród osób szukających pracy odsetek ten wyniósł 17%.
Rolę dobrych zarobków widać także w deklaracjach związanych ze zmianami większymi niż tylko zmiana pracy. Blisko 9 na 10 ankietowanych rozważyłoby zmianę miejsca zamieszkania dla nowej pracy, gdyby wiązało się to z wyższym wynagrodzeniem, ten czynnik jest zdecydowanie dominujący.
Dopiero, gdy potrzeby finansowe są zaspokojone, ankietowani biorą pod uwagę atmosferę w miejscu pracy, poziom równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (tzw. work life balance) samorealizację i rozwój zawodowy.
Awans, szkolenia, a może dobra atmosfera – czym przyciągnąć lub utrzymać pracownika?
Czynniki motywujące do zmiany pracy mogą być bardzo różne i zależą od wyznawanych przez daną osobę wartości oraz indywidualnych potrzeb. Z badania Specjaliści na rynku pracy wynika jednak, że poza lepszymi zarobkami, ważna jest możliwość zatrudnienia na wyższym stanowisku i możliwość rozwoju. Wśród szukających pracy zaledwie co dziesiąty pytany otrzymał w ostatnim roku awans – dla porównania, wśród nieszukających pracy ten wskaźnik wyniósł 25%. 4 na 10 ankietowanych, którzy skłonni byliby zmienić miejsce zamieszkania dla ciekawej pracy, wskazało właśnie awans jako motywator takiej zmiany. Tyle samo badanych poszukuje nowego pracodawcy, który zapewni i sfinansuje zewnętrzne szkolenia.
Wśród powodów poszukiwania nowego zajęcia ankietowani wymieniali także często brak docenienia w obecnej pracy (45% badanych), złą atmosferę pracy (23% badanych) oraz złe relacje z przełożonym (prawie 15% badanych). To ważny sygnał dla pracodawców, którzy powinni pochylić się nad kwestią komunikacji wewnętrznej i employer brandingu w swoich firmach, które jak się okazuje stanowią istotny element satysfakcji pracowników.