Jak wynika z badania, zdecydowana większość rodziców (89%) zadeklarowała, że umiejętności matematyczne i logiczne nie są uzależnione od zdolności wrodzonych, a oni sami rozwijają je u dzieci poprzez gry i zabawy, jak i naukę w domu. Nawet jeśli rodzice dziewczynek częściej uważają, że kompetencje nie są związane z płcią dziecka (81,6%), a dziewczynki przejawiają w tym zakresie takie same zdolności jak chłopcy, to jedynie nieco ponad 10% rodziców uważa, że odpowiednim zawodem dla ich córki byłby zawód programisty. Autorzy badania zwracają uwagę, że wybór dobrego zawodu dla dzieci jest ściśle związany z tym, który zawód rodzice uważają za najbardziej prestiżowy. Przy wyborze studiów, oprócz zainteresowań swoich dzieci, dorośli biorą pod uwagę też inne czynniki – dla 36,1% rodziców synów ważna jest sytuacja rynkowa, natomiast dla 35,9% rodziców córek wysokie zarobki. Niezależnie od płci dziecka, rodzice uważają, że znajomość języków obcych i wiedza specjalistyczna są najbardziej poszukiwanymi kompetencjami na rynku pracy. Podczas omówienia wyników badań, Joanna Pruszyńska-Witkowska, inicjatorka projektu Znane Ekspertki, zwróciła uwagę na to, jak duże jest zapotrzebowanie na specjalistów i wykwalifikowanych pracowników: „Szacuje się, że tylko w samej Polsce brakuje już ok. 50 tys. programistów, a według badań, w całej Unii Europejskiej zabraknie niedługo 2 milionów specjalistów od IT. W ciągu najbliższych 20 lat, 30% zawodów zniknie, a na ich miejsce pojawią się nowe – ściśle związane z nowymi technologiami. To jest wyzwanie, ale również przyszłość. Dlatego też w ramach Ada Lovelace Festival zachęcamy kobiety oraz dziewczynki do przełamywania barier oraz wchodzenia w świat technologii.”
W ramach dyskusji nad najbardziej pożądanymi kompetencjami na rynku pracy, uczestnicy debaty zgodnie zwrócili uwagę, jak ważne jest rozumienie nowych technologii. „Nowe technologie są wszędzie – są integralną częścią naszego życia. Nie trzeba być programistą aby z nich korzystać, trzeba jednak rozumieć po co i w jaki sposób funkcjonuje technologia” – stwierdziła Cecylia Szymańska-Ban z Microsoft. Dr Barbara Pastuszek-Lipińska zwróciła uwagę na rolę rodziców, którzy mają duży wpływ na rozwój kompetencji swoich dzieci – „Trudno powiedzieć, że zawód programisty jest zawodem dziedziczonym, jak lekarz czy prawnik. Rodzice nie chcą popychać dzieci w kierunku czegoś, czego sami nie znają. Niestety jeśli dzieci nie otrzymają wsparcia, wiele talentów może zostać zaprzepaszczonych”.
Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej podkreślili, jak ważne jest nauczanie kompetencji technologicznych już od najmłodszych lat. „MEN planuje wprowadzić programowanie do podstawy programowej. 1 września ruszył projekt pilotażowy, który ma wprowadzić rodziców i nauczycieli do nowego zadania” – zapowiedział Tomasz Kulski. Jak dodał Piotr Bartosiak – „Wiele kompetencji powinniśmy zdobywać w sposób przekrojowy, a nacisk powinien być kładziony na takie umiejętności, które współpracują z innymi zawodami”.
Uczestnicy debaty zwrócili uwagę również na rozwój innych kompetencji. Beata Jarosz z CodersTrust Polska podkreśliła konieczność nauki języka angielskiego i rozwijania logicznego myślenia, które ułatwiają naukę i rozumienie nowych technologii. Szymańska-Ban wskazała na rozwój kompetencji miękkich – „Firmy technologiczne poszukują osób, które prócz wiedzy merytorycznej posiadają kompetencje miękkie, takie jak praca w grupie czy dostosowywanie się do zmian. Osoby nieelastyczne są mniej atrakcyjne dla pracodawcy”.