42 proc. badanych przez MonsterPolska.pl przegląda ogłoszenia wtedy, kiedy myśli o zmianie dotychczasowej pracy, a aż 38 proc. nawet wtedy gdy takiej zmiany nie planuje – po prostu aby być na bieżąco. Jedynie co 5. respondent sprawdza oferty wyłącznie wtedy, gdy nie ma pracy.
„Jesteśmy społeczeństwem coraz bardziej otwartym na zmiany. Nawet gdy nasza obecna praca nas zadawala z tyłu głowy mamy, że zawsze może trafić się lepsza oferta. Dlatego monitorujemy rynek, aby nie przegapić nadarzającej się okazji. Taka sytuacja to wyzwanie dla pracodawców, którzy muszą wkładać coraz więcej wysiłku w to, by zatrzymać pracowników w firmie.” – mówi Bartosz Struzik, dyrektor zarządzający międzynarodowego serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl.
Serwis zapytał badanych również o to, jaki typ pracodawcy preferują. Okazało się, że dla największej grupy pracowników (35 proc.) najlepszym pracodawcą jest duża korporacja, zapewniająca prestiż i perspektywy awansu. Co 5. badany najchętniej pracowałby w firmie z sektora państwowego, która m.in. zapewnia dobre warunki socjalne. 14 proc. wskazań padło na start-up’y i małe firmy, w których ma się większy wpływ na podejmowane decyzje. Jedynie 6 proc. respondentów najchętniej wybrałoby wolność samozatrudnienia. Dla ¼ badanych typ pracodawcy nie ma większego znaczenia.
„Przywiązanie do korporacji jest nadal bardzo duże, jednak prognozujemy, że ta tendencja będzie maleć. Z badań przeprowadzonych jakiś czas temu przez Monster wśród pokolenia Millenium wynika, że ci pracownicy zdecydowanie preferują małe i średnie firmy. Rośnie również liczba freelancerów. ” – podkreśla ekspert MonsterPolska.pl.
Z badania wynika również, że kandydaci lubią wiedzieć z jakim pracodawcą mają do czynienia i dlatego w procesie rekrutacji sprawdzają informacje o nim. Szukają ich przede wszystkim na stronie www firmy – to źródło wskazało aż 70 proc. badanych. Jedynie 34 proc. uczestników ankiety zagląda na zakładkę kariery na stronie pracodawcy. Ważne są fora internetowe, na które zagląda aż 59 proc. kandydatów, oraz profile pracodawców w serwisach ogłoszeniowych (30 proc.). Jeden na trzech kandydatów pyta znajomych, a jeden na pięciu zagląda na profile w mediach społecznościowych. Jedynie 3,5 proc. badanych przez międzynarodowy serwis pracy MonsterPolska.pl nie sprawdza przyszłego pracodawcy w żaden sposób.
„Ten wynik tylko potwierdza rosnące znaczenie employer brandingu. W dzisiejszych czasach samo bycie dobrym pracodawcą przestaje wystarczać. Potrzeba jeszcze aktywności i pomysłu na to, jak poinformować o tym potencjalnych pracowników.” – podsumowuje Bartosz Struzik.
Badanie przeprowadzone zostało w sierpniu i wrześniu 2016 r. Udział w nim wzięło 200 pracowników.