Nie jest ważne w jakiej działamy branży, na jakim stanowisku pracujemy i jakie jest nasze doświadczenie – proces poszukiwania nowej pracy, w większości przypadków ma wiele wspólnych elementów. Jeżeli spojrzymy na rozwój jako całość naszych działań i będziemy wiedzieć, które z tych działań są właściwe, unikniemy niepotrzebnych pomyłek. Zanim zdecydujemy się na zmianę pracy, warto przejść przez osiem osiem kroków, które w poniższym tekście opisuje Michał Środa, Senior HR Consultant GoWork.pl

Poznaj swoją wartość

Ludzie dostają propozycje pracy zazwyczaj z jednego powodu – reprezentują możliwie najlepszą opcję odpowiadającą potrzebom pracodawcy i tym samym gwarantują sprawne działanie firmy. Misją rekrutera jest znalezienie takiej osoby, która wykazuje potencjał zysku, dzięki której wzrośnie sprzedaż, produktywność zespołu, a tym samym spadnie ryzyko i koszty dotychczasowych działań. Pokażmy więc przedstawicielowi HR, że mamy wszelkie niezbędne umiejętności i doświadczenie, które potrafimy wykorzystać w sposób przynoszący realne zyski firmie.

Określ swój cel

Reklama

Aby dobrze wybrać, trzeba wiedzieć czego szukamy i gdzie możemy to znaleźć. Sprawdźmy więc, jakie firmy zwykle poszukują pracowników o profilu podobnym do naszego. Zastanówmy się też w jakim środowisku czulibyśmy się komfortowo, jakie zadania mogłyby pobudzić naszą kreatywność. Jaka branża umożliwiłaby rozwój w tym upragnionym przez kierunku? – Podczas tych rozważań nie zapominajmy też określić wielkości firmy do której chcielibyśmy aplikować – nie każdy odnajdzie się w wielkiej korporacji i nie każdy zniesie spokój panujący w małych firmach – radzi przedstawiciel GoWork.pl. Warto też poczytać trochę na temat pracodawców, którzy nas interesują. Prześledźmy doniesienia medialne i opinie pracowników zamieszczane na portalach opinii.

Pracuj nad sobą i swoim przekazem

Reklama

Niezależnie od roli jaką chciałbyś pełnić w przyszłości, zetkniesz się z konkurencją – kandydatami, którzy posiadają podobne doświadczenie. Dlatego tak istotne jest, by skupić się na tych cechach, doświadczeniu i specjalizacji, które wyróżniają nas spośród innych. Przygotowując się do rozmowy o pracę, zastanówmy się, jakie informacje na swój temat chcemy przekazać. Zwróćmy szczególną uwagę, by przekaz był konsekwentny i oddawał potencjał, którego oczekuje pracodawca.

Postaw na kontakty

Gdy już przejdziemy przez pierwsze kroki, czas na rozpoczęcie poszukiwań. Jest wiele różnych dróg, które pozwalają sprawdzić jakie propozycje może mieć dla nas dana firma. Zwykle skupiamy się na oficjalnych ogłoszeniach zamieszczanych na portalach internetowych, pamiętajmy jednak, że coraz częściej specjaliści ds. rekrutacji korzystają z sieci kontaktów, warto więc bywać na branżowych wydarzeniach, konferencjach czy sympozjach. Nie bójmy się też korzystać z poleceń. Jeżeli postanowiliśmy już zmienić pracę, poinformujmy o tym naszych znajomych i kolegów pracujących w podobnych branżach. Nie rezygnujmy oczywiście z rozsyłania CV, ale nie ograniczajmy się wyłącznie do nich – dzięki temu możemy dotrzeć do pracodawcy jeszcze zanim upubliczni oficjalne ogłoszenie o naborze.

Zrób dobre wrażenie już podczas telefonicznej rozmowy

W większości przypadków, rekruterzy przeszukują wiele aplikacji, by wyselekcjonować spośród nich te osoby, które według nich najlepiej spełniają wymagania stawiane w ofercie pracy. Gdy już zweryfikują nadesłane CV, dzwonią do wybranych osób z zaproszeniem do kolejnego etapu. Zazwyczaj pada wówczas kilka miłych słów odnośnie naszej osoby, więc powinniśmy uważać by nie poczuć się zbyt pewnie i nie powiedzieć czegoś co mogłoby nam zaszkodzić. Pamiętajmy, że zaproszenie na rozmowę, choć rzeczywiście jest wyróżnieniem, nie oznacza, że firma zdecydowała się już na współpracę.

Uporaj się ze swoimi niedociągnięciami

Gdy już otrzymamy zaproszenie na rozmowę, nie zapomnijmy się do niej przygotować. Ważnym punktem przygotowań jest uważne przyjrzenie się wszystkim elementom naszej aplikacji pod kątem naszych niedociągnięć. Zastanówmy się, czy którykolwiek z elementów naszego doświadczenia, brak szkoleń itd. może okazać się dla naszej kandydatury dyskwalifikujący. Nawet jeżeli teoretycznie spełniamy wszystkie wymagania wyszczególnione w ofercie, osoba prowadząca z nami wywiad podczas rozmowy o pracę może chcieć nas sprawdzić. Najczęściej przejawia się to w dopytywaniu o rzeczy takie jak luki w zatrudnieniu czy też częste zmiany pracy. Najgorsze to dać się zaskoczyć i plątać podczas odpowiedzi. Zastanówmy się więc co w naszym CV może przykuć negatywną uwagę i najważniejsze – przygotować się na odpowiedź, która nie przyczyni się do odrzucenia twojej kandydatury.

Używaj argumentów

Umiejętność argumentowania dotyczy w końcu każdej rozmowy. Najważniejsze - nie dajmy się zaskoczyć nieznajomością np. swojego CV. Przygotujmy argumenty i odpowiedzi na każde pytanie dotyczące jego zawartości. Zdobądźmy też jak najwięcej informacji dotyczących firmy w której chcemy pracować i stanowiska o jakie się ubiegamy. Nie stosujmy jednak wyuczonych formułek. Zastanówmy się jak argumentować odpowiedzi na ewentualne pytania, ale nie opracowujmy gotowych odpowiedzi, bo wypadniemy nienaturalnie.

Negocjuj

Z negocjacją wynagrodzenia nie warto czekać do momentu, gdy już dostaniemy posadę o którą tak się staraliśmy. O wiele łatwiej już na poziomie starania się o posadę ustalić warunki, które będą dla nas satysfakcjonujące. Przede wszystkim, pamiętaj, że twoja kandydatura została wybrana spośród wielu kontrofert. Jako argumentów używajmy obiektywnych faktów, jeżeli chcemy coś uzyskać zawsze poprzyj swoje oczekiwania konkretną korzyścią dla firmy.Nie przesadzajmy jednak ze stanowczością - należy pamiętać, że negocjacje powinny stanowić dobry początek współpracy – niech więc przebiegają tak, aby żadna ze stron nie czuła się urażona.