Celem CV jest nie tylko zaprezentowanie kandydatury danej osoby na określone stanowisko, ale także pozyskanie uwagi rekrutera poprzez odpowiednie wyeksponowanie swoich doświadczeń i zalet zawsze w związku ze stanowiskiem, na które prowadzony jest nabór.
Jaka forma CV
Kandydaci coraz częściej odchodzą od standardowego, czarno-białego CV na rzecz dokumentów w formie multimedialnej, filmów video, a nawet gier animowanych. Nawet, jeśli więc wysyłają klasyczny plik tekstowy, to zazwyczaj zawiera on grafikę czy kolorowe akcenty.
Ważne w tym wypadku jest, aby formę dokumentu dobrać do stanowiska, o które ubiega się kandydat. Lidia Piasecka-Netczuk, ekspert ds. rekrutacji w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń radzi: "Programista, grafik komputerowy, czy specjalista w dziedzinie marketingu zyska sięgając po kreatywną formę CV, a księgowa, analityk, czy technolog wygra prostotą i przejrzystością informacji".
Zawsze jednak dla rekrutera ważniejsza niż sama forma CV jest jego zawartość merytoryczna.
CV bez błędów
Niezależnie do tego więc, czy kandydat wysyła prosty dokument, czy rozbudowany, zawierający na przykład elementy multimedialne - CV powinno być czytelne, przejrzyste i jednolite pod kątem formatowania, a także staranie przygotowane pod kątem językowym i stylistycznym.
Rekruter co prawda raczej nie odrzuci podania danej osoby tylko ze względu na poziom estetyczny dokumentu, jednak literówki i błędy językowe kandydata w CV mogą świadczyć na jego niekorzyść, zwłaszcza przy staraniu się o stanowisko, gdzie takie umiejętności są potrzebne (na przykład nauczyciel czy redaktor). Tym bardziej, że niektórzy HR-owcy na podstawie CV wnioskują o umiejętnościach obsługi programów biurowych kandydata (MS Office).
>>Czytaj też: Fakty i mity o CV
Dana osoba nie musi natomiast zawrzeć wszystkich informacji o sobie na jednej stronie dokumentu - CV może być dłuższe, ale 3 strony przysługują tylko w przypadku bardzo bogatej historii zatrudnienia.
Jakie zdjęcie w CV
Jeżeli już kandydat decyduje się wzbogacić swoje CV o elementy graficzne, powinny one być dostosowane do formalnego charakteru tego dokumentu. Przykładowo na identyfikację oraz ukształtowanie biznesowego wizerunku wpływa również zdjęcie, jakie dana osoba zamieszcza w CV. Wskazane jest wybranie skromnej, biznesowej fotografii, która będzie świadczyć o profesjonalizmie kandydata.
"Błędem jest dobranie zdjęcia nieadekwatnego do okoliczności biznesowych – źle wykadrowanego (nie przedstawiającego wyraźnie twarzy) lub „przestylizowanego” – ze zbyt mocnym makijażem lub wyzywającą pozą" - tłumaczy Piasecka-Netczuk.
Ważne dane w CV
CV jest oficjalnym dokumentem aplikacyjnym i niejako pierwszym kontaktem z rekruterem, dlatego powinno oczywiście zawierać również podstawowe informacje: dane formalne (kontaktowe, zgodę na przetwarzanie danych osobowych), miesięczne daty zatrudnienia, nazwy pracodawców, zajmowanych stanowisk i zakres obowiązków oraz wykształcenie.
Dane osobowe umożliwiają bowiem chociażby odróżnienie poszczególnych kandydatów czy w ogóle skontaktowanie się z nimi. Tymczasem, jak zauważa Piasecka-Netczuk, "brak danych, takich jak adres mailowy, aktualny numer telefonu czy zgoda na przetwarzanie danych osobowych, choć kuriozalne, wciąż zdarzają się kandydatom".
CV dostosowane do ogłoszenia
Drugą grupą ważnych informacji, po danych, jest doświadczenia zawodowe kandydata, które kandydat powinien w umiejętny sposób wyeksponować - dobierając właściwe informacje i odpowiednio nazywając pełnione obowiązki. Jak radzi Piasecka-Netczuk, aplikując na stanowisko administracyjne najlepiej wyeksponować obowiązki operacyjne (wprowadzanie danych do systemu, administrowanie przesyłkami, weryfikowanie dokumentów), a starając się o pracę w sprzedaży - relacyjne (obsługa klientów, sprzedawanie produktów, przyjmowanie reklamacji).
>>Czytaj też: 5 punktów w CV, na które zwraca uwagę rekruter
Ważne jest także, aby opisując swoje osiągnięcia kandydat stosował „słowa klucze”, których poszukuje pracodawca - jak na przykład znajomość określonych programów komputerowych, systemów, przepisów prawa itp. - a które są zawarte w ogłoszeniu o pracę. "Kandydat dużo zyskuje używając w swoim CV języka zbliżonego do tego, którym zostało przygotowane ogłoszenie. Używanie podobnych sformułowań, pokazywanie swoich podobieństw do oczekiwanego profilu jest zdecydowanie dobrym kierunkiem" - tłumaczy Piasecka-Netczuk.
Właściwy dobór CV do stanowiska
Każde CV powinno być więc dostosowane do konkretnego stanowiska - błędem jest przesyłanie tej samej wersji CV w odpowiedzi na różne ogłoszenia. W efekcie albo życiorys danej osoby jest zbyt ogólny, albo wprost przeciwnie - zawiera zbyt wiele niepotrzebnych szczegółów, zaciemniających profil kandydata, a niepotrzebnych na wakatowym stanowisku.
Ważne jest, aby operować konkretami, wypisywać miesięczne daty zatrudnienia, różnicować praktyki i wolontariaty od pracy zawodowej, wyróżniać umowę o zastępstwo lub na projekt.
Przeładowanie CV nadmiarem danych na temat kandydata nie jest widziane pozytywnie przez rekrutera. "Spotkałam się z życiorysami, w których kandydaci przesadzili z nadmiarem informacji. Znajdowały się w nim takie dane, jak: numer pesel, miejsce urodzenia, imiona współmałżonka oraz dzieci, dane dotyczące stanu zdrowia i (braku) uzależnień" - mówi ekspertka PZU. Tymczasem takie dane nie tylko sprawiają, że dokument jest mało czytelny, ale zawarte w nim informacje wchodzą w obszar możliwej dyskryminacji.