statystyki

Elastyczny czas pracy wymaga promocji i korekty przepisów

autor: Tomasz Zalewski22.01.2015, 07:52; Aktualizacja: 22.01.2015, 09:57
Sceptyczni są związkowcy.

Sceptyczni są związkowcy.źródło: ShutterStock

Pracodawcy i pracownicy uważają, że elastyczny czas pracy ma niewielki wpływ na kondycję zakładów. Bardziej skuteczne byłoby obniżenie podatków i pozapłacowych kosztów pracy.

To jeden z wniosków płynących z przeprowadzonego pod koniec ubiegłego roku badania Instytutu Badań Strukturalnych na temat zmian wprowadzonych nowelizacją kodeksu pracy z 12 lipca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 896). Wstępne wyniki zaprezentowano na posiedzeniu działającego przy resorcie gospodarki zespołu ds. oceny wpływu regulacji dotyczących elastycznego czasu pracy na wzrost gospodarczy oraz konkurencyjność polskich przedsiębiorców. Ankiety zostały wysłane do 1065 firm, które wprowadziły elastyczny czas pracy oraz losowo wybranych przedsiębiorców. Na pytania odpowiadali też pracownicy. Jak zaznaczył wicepremier Janusz Piechociński, badania posłużą wypracowaniu rekomendacji zmian w prawie lub innych działań pozalegislacyjnych. Dokładna analiza zebranych danych będzie gotowa dopiero za kilka tygodni i wtedy zostanie zaprezentowana ekspertom i partnerom społecznym.

Wstępne wyniki pokazują, że pogłębienie takich negatywnych zjawisk, jak nadmierny stres, trudności w łączeniu ról zawodowych i życiowych czy naruszenia przepisów prawa pracy, miało miejsce w niewielkim stopniu.

– Cieszymy się, że elastyczne formy organizacji i rozliczania czasu pracy wbrew zapowiedziom związków zawodowych nie przełożyły się na pogorszenie sytuacji pracowników i nie były źródłem konfliktów. Zatem nie ma potrzeby zmiany przepisów, bo praktyka dowodzi, że się one sprawdziły – mówi dr Grażyna Spytek-Bandurska, Konfederacja Lewiatan.


Pozostało jeszcze 51% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane