Czy urząd należący do służby cywilnej może skorzystać z pracy pracowników agencji pracy tymczasowej w ramach wsparcia kadrowego urzędu?
TEZA Ustawa o służbie cywilnej nie daje możliwości skorzystania z pracy pracowników agencji pracy tymczasowej. Zadania własne urzędu powinny być wykonywane przez pracowników tego urzędu.
OPINIA PRAWNA Z 29 WRZEŚNIA 2014 R., ZNAK: DP.171-117(1)/14/JPJ
W związku z przekazanym pismem Dyrektora Generalnego Urzędu X z 9 września 2014 r. w sprawie dopuszczalności nawiązania przez ten urząd współpracy z agencją pracy tymczasowej w zakresie wsparcia kadrowego jednej z komórek organizacyjnych Departament Prawny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów uprzejmie przedstawia następującą opinię.
Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej, stosownie do regulacji zawartej w art. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111), zwanej dalej ustawą, następuje na podstawie umowy o pracę albo mianowania.
Zatrudnienie w korpusie służby cywilnej odbywa się po przeprowadzeniu naboru. Zgodnie z art. 6 ustawy każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny. Nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej organizuje dyrektor generalny urzędu, który ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (art. 26 i 28 ust. 1 ustawy).
Powyższe oznacza, że stosunek pracy w służbie cywilnej może zostać nawiązany z osobą, która przystąpiła do naboru i z którą dyrektor generalny urzędu zawrze umowę o pracę (art. 35 ust. 1 ustawy).
W piśmie Urzędu X wątpliwość dotyczy możliwości skorzystania z pracy pracowników agencji pracy tymczasowej w ramach wsparcia kadrowego jednej z komórek organizacyjnych. Kwestie dotyczące zatrudniania takich pracowników reguluje ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.). Pracodawcą pracowników tymczasowych jest agencja pracy tymczasowej. Zatrudnia ona pracowników na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy i kieruje ich do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika. Zatem pracownicy tymczasowi nie są pracownikami podmiotu, na rzecz którego świadczą pracę, tylko pracownikami agencji.
Jak wynika z pisma Urzędu X, zadania, które mieliby wykonywać pracownicy agencji pracy tymczasowej, należą do zadań własnych tego urzędu i realizowane są przez jego pracowników, tj. przez członków korpusu służby cywilnej. W związku z tym, że są to zadania własne urzędu, nie mogą być one realizowane przez pracowników tymczasowych, którzy nie są członkami korpusu służby cywilnej. Skorzystanie z pracy pracowników agencji spowodowałoby wyłączenie stosowania przepisów ustawy, tym samym naruszenie podstawowych zasad naboru (praworządności, niezmienności przyjętych kryteriów, bezstronności i niezależności, profesjonalizmu, obiektywizmu i uczciwości, przejrzystości). Należy jeszcze zwrócić uwagę, że w służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która spełnia warunki określone w art. 4 ustawy, czego nie wymaga się od pracowników zatrudnionych przez agencję pracy tymczasowej.
Reasumując, zdaniem Departamentu Prawnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów urząd należący do służby cywilnej nie może stać się pracodawcą użytkownikiem w rozumieniu ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, gdyż stanowiłoby to obejście przepisów ustawy dotyczących nawiązania stosunku pracy w służbie cywilnej.

Autor: Departament Prawny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów