Monika Styczyńska, ekspert agencji zatrudnienia Manpower

Poszukiwania pracy to proces wieloetapowy, który powinien rozpocząć się jeszcze przed wysyłaniem aplikacji do potencjalnych pracodawców. Taki proces warto rozpatrywać szerzej, w kategorii budowania własnej marki na rynku.

Aby sprawnie przejść przez poszukiwania pracy, warto zacząć od analizy zarówno samego siebie, jak i aktualnej sytuacji na rynku. Przy zmianie pracy taka analiza pozwoli określić czy jest to właściwy moment na poszukiwania zatrudnienia, pomoże nam też bardziej świadomie i z lepszym efektem przejść przez cały proces.

Podstawą do przygotowania naszej indywidualnej strategii poszukiwań będzie analiza dwóch obszarów. Po pierwsze naszego doświadczenia, mocnych i słabych stron, a także preferencji i oczekiwań wobec pracodawców. Po drugie natomiast weryfikacja panującej na rynku sytuacji, w zakres której wchodzi np. analiza sektorów, w których jest najwięcej ofert pracy, zebranie informacji na temat stawek płac, czy też zapoznanie się z najbardziej poszukiwanymi przez pracodawców umiejętnościami.

Taka strategia powinna obejmować branże i stanowiska, na które chcemy aplikować, ewentualnie konkretne firmy leżące w obszarze naszych zainteresowań, a także nasze oczekiwania i osiągnąć cele, które chcemy osiągnąć. Jest to szczególnie ważne gdy mówimy o sytuacji zmiany pracodawcy, dla którego już pracujemy. Oczywiście w sektorach, w których ofert jest dużo, a poszukiwane umiejętności są rzadko spotykane, zyskamy najwięcej. Być może w ramach strategii zaplanujemy też np. doszkolenie czy też zdobycie dodatkowych umiejętności w jakichś obszarach, co jeszcze bardziej podniesie nasze szanse. 

Nie warto zmieniać pracy zbyt często i zawsze należy robić to w sposób przemyślany. Przy częstych zmianach pracy, po pewnym okresie nasza kandydatura będzie mniej atrakcyjna dla pracodawców. Optymalny okres na zmianę pracy to przynajmniej 3 lata, jednak zawsze przed podjęciem decyzji o poszukiwaniach przeanalizujmy możliwości rozwoju i podwyżki u obecnego pracodawcy. Nie pójmy się porozmawiać o nich, jeśli nikt nam ich nie proponuje i sami wyjdźmy z inicjatywą własnego rozwoju.

W kolejnym etapie poszukiwań na bazie opracowanej strategii, wchodzimy w kontakt z potencjalnymi pracodawcami starając się wzbudzić ich zainteresowanie. Jeżeli odpowiadamy na oferty pracy dostosujmy naszą aplikację do oferty danego ogłoszenia, podkreślając to, co jest w naszym doświadczeniu spójne z wymaganiami i zakresem danego stanowiska. Podkreślanie spójności to jednak nie koloryzowanie, które zawsze prędzej czy później wyjdzie na jaw. Życiorys nie powinien być zbyt długi. Wystarczą maksymalnie dwie strony, optymalnie jedna. Na tym etapie zawsze warto wejść w kontakt z konsultantami agencji zatrudnienia i zaprezentować im naszą kandydaturę. Zwrócenie się do agencji zatrudnienia wzmocni nasze działania, ponieważ jej konsultanci mają dostęp do wiedzy na temat wielu prowadzonych rekrutacji, a każdy taki projekt to nasza szansa na rozmowę z potencjalnym pracodawcą. Nie bójmy się także wysyłania aplikacji do firm, które aktualnie nie rekrutują poprzez ogłoszenia, ale z jakiś przyczyn leżą w obszarze naszych zainteresowań. Pracodawcy bowiem nie zawsze ujawniają prowadzone rekrutacje na zewnątrz. Kontakt mailowy możemy poprzedzić telefonem do działu HR, abyśmy zostali lepiej zapamiętani. 

W końcu telefon dzwoni, a my zostajemy zaproszeni na rozmowę rekrutacyjną. Wchodzimy w kolejny etap poszukiwań. Na tym etapie po pierwsze liczy się przygotowanie do rozmowy, wiedza na temat potencjalnego pracodawcy i stanowiska, o które się ubiegamy. Zdobywając je pokażemy naszą motywację i to, że na ofercie nam zależy. Po drugie, istotnym czynnikiem jest strój, a zatem element pierwszego wrażenia. Niezależnie od tego, o jaką pracę się ubiegamy, spotkanie rekrutacyjne traktujmy formalnie, wybierając na nie strój biznesowy, podkreślamy w ten sposób wagę sytuacji. Po trzecie - uśmiech i pewność siebie, pamiętajmy o takich szczegółach jak mocny ale naturalny uścisk dłoni, uśmiech na powitanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą. Do rozmowy podejdźmy na luzie, nie traktujmy jej jak być albo nie być, a raczej na zasadzie „jeżeli nie dostanę tej pracy, będę w tym miejscu w którym jestem obecnie, zatem nic nie tracę”. Z luźnym podejściem i uśmiechem na twarzy będzie nam łatwiej opanować stres i lepiej wypaść w trakcie rozmowy, a właśnie o to chodzi.

Katarzyna Pączkowska Business Manager - Sales & Marketing / RETAIL w Hays Poland

Wychodząc na rynek pracy należy przygotować czytelne CV, w którym trzeba wyeksponować najważniejsze doświadczenia zawodowe. Warto również, poza opisem obowiązków, przedstawić swoje osiągniecia oraz skupić się na posiadanych umiejętnościach i kompetencjach. Życiorys, to dokument, który staje się naszą wizytówką na rynku pracy, dlatego powinien zachęcić pracodawcę do spotkania. Przygotowując się do spotkania z pracodawcą należy przeanalizować całą swoją karierę zawodową i przypomnieć sobie kluczowe momenty - np. co wpłynęło na decyzje związane ze zmianą pracodawcy, czy okoliczności awansów. Oprócz tego warto przypomnieć sobie najważniejsze zrealizowane projekty. „Należy przemyśleć, co konkretnie możemy wnieść do nowej firmy, które z naszych doświadczeń mogą być cenne dla nowej organizacji i mogą się przyczynić do jej sukcesu. A może nasza wiedza merytoryczna i znajomość branży i rynku będą wartością dodaną” – mówi Katarzyna Pączkowska.

Paula Rejmer - Operations Director Poland w Hays Poland

Po pierwsze, kandydat do pracy wiedzieć dokładnie, czego chce, czego oczekuje od swojego pracodawcy i co jest w stanie ze swojej strony zaproponować. Warto również, by był świadomy swoich mocnych i słabych stron – taka wiedza jest przydatna bez względu na wiek. W kontekście kontaktu i/lub spotkania z potencjalnym pracodawcą, należy się bardzo dobrze przygotować. „W przypadku osób starszych, to oczekiwanie może być nawet większe (wielu uchybień nie można, bowiem zrzucić na karb błędów młodości). Warto znać profil firmy, do której się aplikuje” – mówi Paula Rejmer i dodaje – „warto to zrobić rzetelnie, grupując dane z kilku źródeł. Istotne jest przypomnienie i usystematyzowanie szczegółów swojej kariery zawodowej. Jeśli jest ona liczona dziesiątkami lat, wiele miejsc zatrudnienia i dat (zwłaszcza w sytuacji stresu) może wylecieć z głowy”. Na każdą kompetencję, jaką chce się przedstawić pracodawcy, warto przywołać konkretną sytuację z przeszłości (w tym przypadku zaawansowany wiek może być atutem, z powodu wielości posiadanych doświadczeń).

Dagmara Chudzińska-Matysiak, Manager Regionu i Cross Border Staffing Director

- nie należy zakładać, że znajdziemy pracę w ciągu tygodnia; warto dać sobie dłuższy czas, co nie będzie skutkowało szybkim zniechęceniem;
- warto działać intensywnie przez cały czas poszukiwań, a nie tylko od czasu do czasu
- przygotowując CV warto pamiętać, że nie ma obowiązku podawania daty urodzenia – uwagę przyszłego pracodawcy powinny przykuć doświadczenie seniora oraz jego kwalifikacje a nie wiek

Magdalena Rasińska – Konsultantka w dziale Rekrutacji w firmie Advisory Group TEST Human Resources

• Nie poddawaj się.
• Wykaż się inicjatywą.
• Podnoś swoje kwalifikacje, rozwijaj się.
• Podkreślaj elastyczność i zdolności adaptacyjne.
• Wykorzystuj sieć znajomych i kontaktów.