Agencje zatrudnienia będą musiały spełnić wiele szczegółowych wymagań, aby przedstawiać swoim klientom oferty pracy opatrzone specjalnym znakiem Europejskich Służb Zatrudnienia. Tak wynika z przedstawionej właśnie, nowej wersji projektu rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o akredytację do prowadzenia pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES. Przygotowało go Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Aby uzyskać taką akredytację, agencja musi zawrzeć z ministrem pracy tzw. umowę akredytacyjną oraz uzyskać wpis do specjalnego rejestru. W tym celu należy złożyć wniosek, którego wzór zawiera projekt rozporządzenia. W stosunku do poprzedniej jego wersji w obecnym formularzu rozszerzono zakres danych wymaganych od agencji zatrudnienia. Oprócz drobiazgowych informacji dotyczących siedziby i miejsc prowadzenia działalności w Polsce i za granicą wnioskujący podmiot będzie musiał przedstawić także lokalizacje, w których wykonywane będą usługi EURES.
Takie same szczegółowe informacje agencja będzie musiała przedstawić w przypadku jednostek współpracujących z nią, a nieuprawnionych doprowadzenia tego pośrednictwa samodzielnie (np. wykonujących działalność doradczą lub informacyjną). We wniosku wymagane będzie wskazanie funkcjonalności posiadanego systemu informatycznego i strony internetowej, która powinna umożliwiać przekazywanie ofert pracy z bazy agencji do zasobu ministra pracy.
Problemem dla wnioskodawców może być spełnienie wymogu przedstawienia liczby osób korzystających z usług agencji, które podjęły pracę za granicą w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku (w podziale na państwa). Ponadto będą musieli przedstawić stopień znajomości języków obcych swoich pracowników, którzy będą wykonywali usługi europejskiego pośrednictwa pracy.
– Sieć EURES ma charakter publiczny, co tłumaczy obszerność formularza. Jednak jego nadmierna szczegółowość nie jest uzasadniona – przekonuje Agnieszka Zielińska, kierownik Polskiego Forum HR.
W jej ocenie do udziału w sieci może zniechęcać przede wszystkim wymaganie od agencji podania cennika usług świadczonych pracodawcom, co może rodzić ich obawy o ujawnienie ważnych informacji handlowych.
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia przekazany do konsultacji