W tym tygodniu prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy, która zakłada wyłączenie dodatku stażowego z podstawy wymiaru wynagrodzenia minimalnego za pracę. Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem przepisów przejściowych, które zaczną obowiązywać od 1 września 2019 r.
"Bardzo się cieszę z tego, że już w przyszłym roku dodatek za staż pracy nie będzie miał wpływu na wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dziś jest tak, że pracownicy z długim stażem pracy dostają niższe stawki wynagrodzenia zasadniczego niż np. zaczynający pracę absolwenci lub osoby z niewielkim doświadczeniem, bo do minimalnej pensji wlicza im się dodatek za wysługę lat" - wskazała minister rodziny.
"To krzywdzące rozwiązanie, w takich przypadkach dodatek stażowy przestaje pełnić formę gratyfikacji i uznania bardziej doświadczonych pracowników. Zmieniamy przepisy, żeby w większym stopniu docenić ich doświadczenie zawodowe" - dodała.
Szefowa MRPiPS oceniła, że rząd nie tylko systematycznie podnosi wysokość minimalnego wynagrodzenia, ale też wprowadza zmiany, które zapewniają bardziej przejrzyste i sprawiedliwe zasady ustalania wysokości najniższych pensji.
Przypomniała, że od 2017 roku do minimalnej pensji nie wlicza się dodatku za pracę w nocy, a od przyszłego roku również dodatek za staż pracy będzie wyłączony z podstawy wymiaru tego wynagrodzenia.
"To zmiana, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym. Dzięki niej najmniej zarabiający pracownicy, legitymujący się dłuższym stażem pracy, będą otrzymywali wyższe wynagrodzenia" - podkreśliła.
Obecnie do minimalnego wynagrodzenia za pracę wliczane są różne składniki wynagrodzenia, w tym dodatek stażowy wraz z wynagrodzeniem zasadniczym. Rok 2019 będzie ostatnim, kiedy dodatek stażowy będzie wliczany do minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dodatek stażowy nie jest powszechny. Obecnie pracownik z dłuższym stażem pracy, otrzymujący wynagrodzenie na poziomie minimalnym, może mieć niższe wynagrodzenie zasadnicze niż osoba nowo zatrudniona (bez stażu pracy lub z krótkim stażem pracy). Dotyczy to sytuacji, gdy wynagrodzenie zasadnicze osób nieuprawnionych do dodatku za staż pracy, czyli pracujących stosunkowo krótko, kształtuje się na poziomie minimalnego wynagrodzenia za pracę i jest corocznie podwyższane.
Jednocześnie pracownicy z wieloletnim doświadczeniem zawodowym otrzymują wynagrodzenie w takiej samej wysokości, bo wlicza się do niego wynagrodzenie zasadnicze i dodatek za staż pracy. W takich przypadkach dodatek stażowy przestaje pełnić funkcję nagrody i uznania pracownika za posiadane przez niego doświadczenie zawodowe, związane z długotrwałym zatrudnieniem.
Aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne związane z nazewnictwem, wprowadzono definicję "dodatku za staż pracy" – jest to dodatek do wynagrodzenia przysługujący pracownikowi z tytułu osiągnięcia ustalonego okresu zatrudnienia, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, układzie zbiorowym pracy, innym opartym na ustawie porozumieniu zbiorowym, regulaminie wynagradzania, statucie określającym prawa i obowiązki stron stosunku pracy, umowie o pracę lub spółdzielczej umowie o pracę.
Taki zapis oznacza wyłączenie z minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku przysługującego pracownikowi – bez względu na przyjętą u danego pracodawcy nazwę tego dodatku (np. samorządowcom przysługuje dodatek za wieloletnia pracę, członkom korpusu służby cywilnej – dodatek za wieloletnią pracę w służbie cywilnej, nauczycielom – dodatek za wysługę lat, pracownikom uczelni publicznych – dodatek za staż pracy).