statystyki

Resort wyjaśnia, kiedy trzeba założyć nową teczkę mimo kontynuacji zatrudnienia

autor: Łukasz Prasołek06.06.2019, 07:33; Aktualizacja: 06.06.2019, 09:30
Należy wyjaśnić, że kontynuowanie prowadzenia dokumentacji pracowniczej dla tego samego pracownika w przypadku ponownego nawiązania z nim stosunku pracy jest możliwe w przypadku określonym w art. 945 kodeksu pracy, a także w przypadku wskazanym w art. 9 ustawy [z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, Dz.U. poz. 357 – red.]

Należy wyjaśnić, że kontynuowanie prowadzenia dokumentacji pracowniczej dla tego samego pracownika w przypadku ponownego nawiązania z nim stosunku pracy jest możliwe w przypadku określonym w art. 945 kodeksu pracy, a także w przypadku wskazanym w art. 9 ustawy [z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, Dz.U. poz. 357 – red.]źródło: ShutterStock

Wskazuje także, że wniosków urlopowych z 2018 r., które dotyczą 2019 r., nie należy przechowywać w nowej dokumentacji. A jeśli chodzi o kary porządkowe, to najczęściej usuniemy je z dokumentacji wszystkie jednocześnie – bo rok nienagannej pracy liczymy od nałożenia ostatniej

Artykuł 94 5 kodeksu pracy, pozwalający na kontynuację prowadzenia dokumentacji pracowniczej, co do zasady odnosi się do stosunków pracy nawiązywanych począwszy od 1 stycznia 2019 r. Dotyczy on sytuacji, gdy i pierwotny stosunek pracy, i ten kontynuowany zostały nawiązane po tej dacie. Inna sytuacja będzie mieć natomiast miejsce w przypadku zawarcia w 2019 r. kolejnej umowy z osobą zatrudnioną w 2018 r. lub wcześniej. Przedłużenie z taką osobą umowy w obecnym roku oznacza, że powyższy przepis nie ma zastosowania – chyba że zostanie złożony raport informacyjny ZUS RIA (póki co jednak pracodawcy nie są zbyt chętni do ich składania). Zatem czy w takim przypadku – mimo ciągłości zatrudnienia – trzeba założyć nową teczkę? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w stanowisku z 21 maja 2019 r. wyraźnie tego nie przesądza, wydaje się jednak, że do tego zmierza interpretacja resortu. To by zaś oznaczało, że wówczas pracodawca ma obowiązek prowadzić dokumentację odrębnie dla każdego stosunku pracy, a więc nie może np. dołożyć przekładki do starych akt i ich kontynuować. Udogodnieniem miałaby być natomiast możliwość skserowania dokumentów z części A (jeśli są one aktualne) i włożenie ich do nowej teczki.

Przykład 1

Dwie teczki

Pracownik został zatrudniony na trzymiesięczny okres próbny 1 grudnia 2018 r. Następnie, od 1 marca 2019 r., otrzymał umowę na czas określony na dwa lata. Ponieważ drugi stosunek pracy powstał w 2019 r., to dotyczą go nowe przepisy o dokumentacji, a zatem – w ślad za stanowiskiem MRPiPS – należy założyć dla pracownika drugie akta osobowe. Można jednak skopiować do nich dokumenty z części A pierwszych akt, jeśli są aktualne. Dotyczyło to będzie zwłaszcza wstępnych badań lekarskich, których ponowne wykonywanie byłoby dodatkowym i niepotrzebnym kosztem. Podobnie należy przenieść kwestionariusz osobowy (oświadczenie) kandydata oraz dokumenty potwierdzające wykształcenie i kwalifikacje.


Pozostało jeszcze 87% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane