statystyki

Obowiązki z zakresu bhp nie tylko wobec własnych pracowników

autor: Grzegorz Ruszczyk, Katarzyna Soboń24.08.2017, 09:14; Aktualizacja: 24.08.2017, 09:34
BHP, praca, bezpieczeństwo, robotnik

Kodeks pracy wymaga także wzajemnego informowania się przez pracodawców o działaniach mających na celu zapobieganie zagrożeniom zawodowym, które mogą wystąpić podczas wykonywanych wspólnych pracźródło: ShutterStock

ABC Sp. z o.o. zajmuje się produkcją wiatraków. W związku z szybkim rozwojem działalności i wzrastającą liczbą zamówień zarząd spółki postanowił przekazać część obowiązków podmiotom zewnętrznym. Obsługa kadrowo-płacowa powierzona została Janinie Kowalskiej, prowadzącej działalność gospodarczą „Kadry i płace”, a wszelkie remonty oraz naprawa maszyn i sprzętu firmie Złota Rączka Sp. z o.o.

Spółka ABC zawarła z każdym z powyższych podmiotów umowę, która określa zakres świadczonych usług, wysokość wynagrodzenia oraz zasady udostępniania sprzętu, akt i dokumentów. Zgodnie z umową pracownicy spółki Złota Rączka mają wykonywać wszelkie naprawy i remonty niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia. Kontrakt z Janiną Kowalską przewiduje dodatkowo, że ABC Sp. z o.o. udostępni jej odpłatnie pomieszczenia, w których może ona świadczyć usługi (ma dzielić pokój razem z księgowymi).

Zarząd ABC Sp. z o.o. uznał, że ani Janina Kowalska, ani zatrudnieni w Złota Rączka Sp. z o.o. nie są pracownikami spółki ABC. W związku z czym nie ma wobec nich żadnych obowiązków wynikających z prawa pracy. Czy zarząd firmy ma rację?

Takie stanowisko zarządu nie jest prawidłowe. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją, w której pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców będą jednocześnie wykonywać czynności w tym samym miejscu i czasie (na terenie ABC Sp. z o.o.). W takich zaś okolicznościach kodeks pracy nakłada na pracodawców liczne, często zapominane i zaniedbywane obowiązki.

Jednym z kluczowych obowiązków jest wyznaczenie koordynatora, tj. osoby, która będzie dbała o to, aby przy takiej współpracy – jak opisana powyżej – przez wszystkie osoby wykonujące pracę w tym samym miejscu przestrzegane były wszystkie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. To, w jaki sposób zostanie wyznaczony koordynator zależy od umowy pomiędzy spółkami. Może on zostać wyznaczony przez jedną z nich (np. przez ABC Sp. z o.o.). Strony mogą też wspólnie ustalić, kto najlepiej sprawdzi się w tej roli.


Pozostało 61% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane