Błędnie wyeksponowane w sklepach internetowych ceny nie od razu muszą łączyć się ze stratami dla przedsiębiorcy. Choć prawa chroniące konsumentów są szerokie, istnieją sposoby umożliwiające skuteczną obronę w przypadku pomyłki. W galerii sugerujemy jakich rozwiązań należy unikać oraz co zrobić, gdy zdarzy się błąd.
.
1
Do wyczerpania zapasów: co zrobić, gdy pomylimy się wpisując cenę
Odmowa realizacji zamówienia z powodu braku towaru nie zawsze będzie skutecznym rozwiązaniem w sytuacji, gdy błędnie ustalimy cenę. Fakt niemożności wykonania umowy musi zostać bowiem udowodniony. Wykazać należy również, iż w chwili zawarcia umowy nie mieliśmy świadomości, iż towar został już wyczerpany. Jeśli więc oferować będziemy te same produkty po wyższej cenie, mogą nas spotkać problemy natury prawnej.
ShutterStock
2
Moment zawarcia umowy
Do zawarcia umowy konieczne jest zaakceptowanie jej przez oblata, czyli druga stronę umowy. Przedsiębiorca, gdy otrzyma niekorzystną ofertę może oświadczyć, że jej nie akceptuje. Co więcej, zgodnie z przepisami oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeśli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie - na tym etapie możliwe jest zatem wychwycenie błędu. Istotne jest jednak ustalenie, kto w danym wypadku składa ofertę, także jak dochodzi do jej potwierdzenia.
ShutterStock
3
Cennik to nie oferta
Możliwe jest zastrzeżenie, że ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób nie poczytuje się z ofertę, lecz zaproszenie do zawarcia umowy. Za oferenta może zostać uznany wtedy klient, który będzie składał ofertę zakupu towaru. Jeśli jednak mimo powyższego zastrzeżenia, przy opisie produktu znajdą się opisy bezpośrednio wskazujące na zamiar bezpośredniej sprzedaży, oświadczenie złożone przez klienta może zostać uznane za ofertę.
ShutterStock
4
Jak reagować, gdy dojdzie do błędu?
Należy wykazać, że błąd był istotny, czyli uzasadnia przypuszczenie, że gdyby klient składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie dokonałby zakupu.
Należy wykazać, że błąd został wywołany przez klienta, chociażby bez jego winy, albo gdy wiedział o błędzie lub mógł go z łatwością zauważyć.
ShutterStock
5
Oświadczenie o uchyleniu się od błędu
Oświadczenie o uchyleniu się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu należy złożyć na piśmie w ciągu roku od jego wykrycia. Po upływie tego okresu uprawnienie to wygasa.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję