Niedawno z racji dużych wyprzedaży wybrałam się na zakupy – pisze pani Marta. – Przy przecenionych ubraniach był wyraźny napis, żeby kupować z głową, bo towar przeceniony nie podlega reklamacji ani zwrotom. Chyba nie powinno tak być – irytuje się czytelniczka.
Pani Marta ma rację. Zdarzają się sytuacje, kiedy sprzedawcy próbują wykorzystać niewiedzę klientów i umieszczają w sklepie zapisy, które ograniczają prawa kupujących. Jednak jeśli nawet nad przecenionymi produktami widnieje adnotacja, że nie można ich reklamować, to taki zapis jest niezgodny z prawem i nie może być stosowany. Niezależnie od tego, czy produkt kupujemy w normalnej cenie, czy korzystamy z promocji – okazyjnie, zawsze mamy prawo go zwrócić, jeśli jest wadliwy.
Podczas przecen bywa, że część rzeczy oferowana jest za grosze, a po zakupie okazuje się, że znacznie niższa cena była spowodowana wadą, np. dziurką, nadpruciem lub nieusuwalną plamą. Taki towar jak najbardziej można reklamować i nie ma znaczenia, za jaką cenę został kupiony. Chyba że przeceniono go właśnie ze względu na tę wadę, a konsument o tym wiedział. Wystarczy tu podać przykład sklepów, w których po niższych cenach sprzedawane są rzeczy z wadami fabrycznymi. Taki produkt jednak również można zareklamować, o ile ma inną wadę, niewykazaną przed jego kupnem. Dlatego przy zakupach warto poprosić sprzedawcę, by napisał np. na paragonie, co było przyczyną niższej cenie. Taki dowód będzie wystarczający do reklamacji i przysługuje nam taki sam czas na zwrot wadliwego towaru, czyli 2 lata. Ważne, by adnotacja została opatrzona podpisem sprzedawcy i pieczątką sklepu.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy chodzi o zwrot pełnowartościowego towaru. Tu już wszystko zależy od dobrej woli sprzedającego. Oczywiście, można porozmawiać z pracownikiem, być może zgodzi się, żeby oddać np. ubranie, które nie będzie na nas pasować. Jedynie przy zakupach na odległość, np. w sklepie internetowym, zawsze mamy prawo zwrócić również pełnowartościowy produkt. Także wtedy, gdy nam się po prostu nie podoba albo nie pasuje. Zgodnie z przepisami mamy na to 14 dni od momentu jego otrzymania.
Podstawa prawna
Art. 27, art. 31 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827).
Art. 556 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121).