Niedługo wybieram się na egzotyczne wakacje – pisze pani Marta. – Nigdy jeszcze nie byłam poza Europą, dlatego nie bardzo wiem, ile zabrać ze sobą gotówki. Znajomi radzą, żebym na wszelki wypadek wzięła ze sobą kartę płatniczą, ale boję się, co będzie, jeśli ją zgubię albo zostanie ukradziona. Czy jeśli ktoś wypłaci z niej pieniądze, to będę obciążona kosztami? Nie wiem, czy w ogóle mogę na kogoś liczyć w przypadku utraty pieniędzy – niepokoi się czytelniczka
Utrata karty na wakacjach może być faktycznie dużym problemem, jednak nie musi. Przede wszystkim mowa o pokryciu kosztów wypłaty pieniędzy z karty przez nieuprawnioną osobę, np. przez kradzież. Teoretycznie za transakcje dokonane kartą już po jej utracie klient płaci tylko do wysokości 150 euro. Jeśli wypłaconych zostanie więcej środków, odpowiedzialność ponosi już bank. Uwaga! Jeśli posiadacz karty wykupi dodatkowe ubezpieczenie od nieuprawnionych transakcji, całą kwotę pokrywa bank. Teoretycznie tak stanowią przepisy, warto jednak pamiętać, że jeśli bank udowodni zaniedbanie ze strony właściciela karty, może odmówić spłacenia transakcji. Jeśli więc pani Marta zostawi kartę w miejscu publicznym, albo ujawni innej osobie PIN do karty, musi liczyć się z tym, że wszystkie ewentualne transakcje dokonane przez złodzieja będzie musiała zapłacić z własnej kieszeni. Dlatego tak istotne jest, by zaraz po utracie karty poinformować o tym bank i ją zablokować.
Reklama

Reklama
W przypadku utraty karty i co za tym idzie – braku dostępu do pieniędzy podczas podróży – w bankach można złożyć wniosek o wydanie karty w trybie awaryjnym. Możliwa jest również wypłata pieniędzy z zagranicznego banku – jest to jednak usługa kosztowna. Wyjściem może być skorzystanie z przekazu pieniężnego, choć i tu trzeba się liczyć z kosztami, prowizja transferu sięga 10 proc.
W trudnych sytuacjach nie jesteśmy jednak pozostawieni samym sobie i podczas zagranicznych podróży możemy liczyć na konsula. Jeśli ktoś z rodziny lub przyjaciół wpłaci środki na polskie konto bankowe MSZ, można je odebrać w zagranicznej placówce. W skrajnych sytuacjach, jeśli turysta straci wszystkie pieniądze, sam konsul może pokryć koszty powrotu turysty do kraju najtańszym środkiem transportu.
Podstawa prawna
Art. 44–46 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. z 2014 r. poz. 873). Rekomendacja Rady ds. Systemu Płatniczego w zakresie bezpieczeństwa kart zbliżeniowych z 30 września 2013 r. pkt 3.