Internauta ma prawo zwrócić co do zasady każdy towar kupiony w internecie w ciągu 10 dni liczonych od daty otrzymania przesyłki. Co więcej, w sytuacji gdy e-sklep nie poinformował go o takim prawie (np. na swojej stronie lub w przesyłce), może odesłać towar nawet w czasie do trzech miesięcy od jego otrzymania.
Internauta ma prawo zwrócić co do zasady każdy towar kupiony w internecie w ciągu 10 dni liczonych od daty otrzymania przesyłki. Co więcej, w sytuacji gdy e-sklep nie poinformował go o takim prawie (np. na swojej stronie lub w przesyłce), może odesłać towar nawet w czasie do trzech miesięcy od jego otrzymania.
Internauta ma prawo zwrócić co do zasady każdy towar kupiony w internecie w ciągu 10 dni liczonych od daty otrzymania przesyłki (wyjątki w tym zakresie przewiduje art. 10 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny). Co więcej, w sytuacji gdy e-sklep nie poinformował go o takim prawie (np. na swojej stronie lub w przesyłce), może odesłać towar nawet w czasie do trzech miesięcy od otrzymania towaru, jednak nie później niż w ciągu dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie rezygnacji z umowy. Przepisy nie stoją na przeszkodzie temu, aby sprzedawca internetowy wydłużył czas, w którym można odstąpić od umowy zawartej na odległość. Wiele sklepów internetowych daje nawet 30 dni na dokonanie takich czynności. 10-dniowego terminu w żadnym przypadku nie można skracać.
Internauta, który chce zrezygnować z towaru, który kupiliśmy, musimy wysłać do siedziby sklepu internetowego oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie należy przygotować na piśmie i przesłać listem poleconym na adres firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi lub daty otrzymania zamówionego towaru.
Przed wysłaniem oświadczenia warto zrobić jego kopię (ksero) oraz zachować potwierdzenie nadania listu. Będzie to dowód na zachowanie przewidzianych prawem terminów. W razie odstąpienia od umowy transakcja jest uważana za niezawartą, a kupujący jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie trzeba również odesłać otrzymany towar.
Rezygnacja z zakupionego towaru nie upoważnia sklepu internetowego do pobierania jakichkolwiek opłat z tego tytułu. E-sklep nie może żądać kosztów związanych z zawarciem i rezygnacją z umowy, jak też kosztów marketingowych oraz innych opłat ustalonych przez firmę na potrzeby danej umowy. Takie żądanie jest bezprawne. Nawet jeśli zostało zapisane w umowie lub regulaminie sklepu, jest uważane za nieważne.
Koszty odesłania towaru ponosi internauta. Inaczej jest w przypadku reklamacji (gdy kupiony towar zawiera wady i powodem zwrotu jest żądanie usunięcia usterek). Jeżeli reklamacja zostanie uznana, sklep musi oddać koszty przesyłki.
Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość
Tomasz Jaworski Łuków, 19 grudnia 2011 r.
zam. 21 400 Łuków
ul. Międzyrzecka 322
Audio-Hurt.pl Sp. z o.o.
00-785 Warszawa
ul. Radzieszyńska 12/33
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość
Oświadczam, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.), odstępuję od umowy kupna radioodtwarzacza nr 12344/2011 zawartej 13 grudnia 2011 r. za pośrednictwem strony internetowej www.audio-hurt.pl.
Proszę o zwrot wpłaconej na państwa konto bankowe kwoty w wysokości 877 zł (słownie: osiemset siedemdziesiąt siedem złotych) przekazem pocztowym na adres 21-400 Łuków, ul. Międzyrzecka 322.
Zwracam w stanie niezmienionym radiooodtwarzacz Alpine 22Xs, który został mi doręczony 19 grudnia 2011 r.
Tomasz Jaworski
Podstawa prawna
Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Osoby, które zdecydowały się kupić świąteczne prezenty za pośrednictwem internetu, mają zdecydowania więcej praw niż klienci zwykłych sklepów i centrów handlowych. Najważniejsze jest to, że prawie każdy towar kupiony od przedsiębiorcy internetowego można zwrócić bez podania przyczyny.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama