Pasażerowie podróżujący koleją mogą się domagać odszkodowania, jeśli pociąg nie przyjedzie na czas. Takie uprawnienie wynika z wprowadzonego w lipcu 2011 r. rozporządzenia UE nr 1371/2007 w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Warto o tym wiedzieć, planując podróż na święta, kiedy pociągi lubią się spóźniać.
Pasażerowie podróżujący koleją mogą się domagać odszkodowania, jeśli pociąg nie przyjedzie na czas. Takie uprawnienie wynika z wprowadzonego w lipcu 2011 r. rozporządzenia UE nr 1371/2007 w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Warto o tym wiedzieć, planując podróż na święta, kiedy pociągi lubią się spóźniać.
Zgodnie z rozporządzeniem odszkodowania wynoszą 25 proc. ceny biletu, jeżeli opóźnienie pociągu wynosi od 60 do 119 min, i 50 proc. ceny biletu, jeżeli wyniesie dwie godziny lub więcej. PKP zastrzega jednak, że rekompensata będzie przyznana jedynie, gdy jej wartość obliczona dla jednej osoby wyniesie co najmniej równowartość 4 euro według kursu walut obowiązującego w PKP Intercity SA w dniu podjęcia decyzji o jej przyznaniu. Niestety rekompensaty nie dotyczą wszystkich rodzajów pociągów.
– Wypłata odszkodowań dotyczy pociągów kwalifikowanych, czyli tych, które zostały objęte rozporządzeniem. Mowa więc o pociągach Express Intercity oraz Express – wyjaśnia Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP Intercity.
Zaznacza przy tym, że choć omawiane rozporządzenie weszło w życie dopiero w lipcu, PKP Intercity już prawie od dwóch lat je stosowało. Małgorzata Sitkowska przypomina też, że jeśli nie zdecydujemy się na podróż opóźnionym pociągiem, zawsze możemy dokonać zwrotu biletu – i to bez potrąceń.
Przepisy unijne mówią również, w jakich sytuacjach odszkodowanie nie przysługuje: a więc jeżeli pasażer został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie jest krótsze niż 60 minut. Podróżujący koleją po Polsce na razie nie mogą też liczyć na posiłek regeneracyjny, nawet gdy opóźnienie pociągu sięga ponad 60 minut.
– Obecnie PKP Intercity realizują te postanowienia przy przejazdach w komunikacji międzynarodowej. Natomiast w krajowej jesteśmy z nich na razie zwolnieni decyzją ministra transportu – dodaje Małgorzata Sitkowska.
„DGP” przypomina
Aby uzyskać rekompensatę za opóźnienie pociągu:
● należy wypełnić wniosek o odszkodowanie,
● dołączyć do niego oryginały dokumentów przewozu,
● złożyć wypełniony wniosek wraz z dokumentami przewozu w terminie do 2 miesięcy od daty przejazdu u wystawcy biletu lub jednego z przewoźników.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama