W co najmniej 81 serwisach internetowych osoby pilnie szukające pożyczki były wprowadzane w błąd. Za wszystkimi stronami stoi jeden przedsiębiorca: GELDOR Artur Karwot z Rybnika. Twierdzi tak prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który postanowił ostrzec Polaków przed wskazaną firmą.
„Nazwy serwisów, ich wygląd i przekaz marketingowy wywołują wrażenie, że przedsiębiorca udziela kredytów. Tak jednak nie jest. Jego działalność polega na zbieraniu danych osobowych. Udostępnia je potem na stronie, do której mają dostęp potencjalni pożyczkodawcy. Firma GELDOR pobiera od konsumentów opłaty w formie SMS Premium, np. za aktywację wniosku o udzielenie pożyczki czy sprawdzenie jego statusu. W zależności od serwisu może to być nawet 30,75 zł” – opisuje sprawę UOKiK na swej stronie internetowej. Zdaniem prezesa urzędu Marka Niechciała konsumenci nie wysyłaliby SMS-ów, gdyby wiedzieli, że wcale nie zaciągają pożyczki, lecz jedynie w zamian za opłatę pozostawiają swoje dane osobowe. Tym bardziej że nic nie wiadomo, by z danymi zapoznawali się ci, którzy realnie udzielają pożyczek. W ocenie urzędników informacje na stronach internetowych wprowadzały w błąd, w efekcie czego przedsiębiorca narażał konsumentów na straty.
Sprawą interesuje się już Prokuratura Okręgowa w Gliwicach. Przedsiębiorca nie zgadza się z zarzutami UOKiK. Dlatego wniósł na postanowienie w sprawie wydania ostrzeżenia konsumenckiego zażalenie.
Co ciekawe, UOKiK powszechnie o nielegalnej w jego ocenie działalności firmy GELDOR informuje w styczniu 2019 r., choć informacje o nieprawidłowościach ma już od lipca 2016 r. Już wtedy Polski Związek Instytucji Pożyczkowych (wówczas jako Związek Firm Pożyczkowych) informował urząd o stosowaniu przez wskazaną firmę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Jarosław Ryba, prezes związku, podkreśla, że sama branża musi dbać o przejrzystość na rynku. I najlepszym dowodem na to, że tak właśnie robi, jest fakt, że związek podjął działania już 2,5 roku temu.