statystyki

Odwołany lot? TSUE znów stoi po stronie pasażerów

autor: Patryk Słowik13.09.2018, 07:38; Aktualizacja: 13.09.2018, 08:11
Wydany wczoraj przez Trybunał Sprawiedliwości UE wyrok jest bardzo korzystny dla pasażerów linii lotniczych, którzy kupują bilety u firm zajmujących się pośrednictwem

Wydany wczoraj przez Trybunał Sprawiedliwości UE wyrok jest bardzo korzystny dla pasażerów linii lotniczych, którzy kupują bilety u firm zajmujących się pośrednictwemźródło: ShutterStock

W przypadku odwołania lotu przewoźnik musi dokonać również zwrotu prowizji pobranej przez pośredników przy zakupie biletów, pod warunkiem że wiedział o tej dodatkowej opłacie.

Wydany wczoraj przez Trybunał Sprawiedliwości UE wyrok jest bardzo korzystny dla pasażerów linii lotniczych, którzy kupują bilety u firm zajmujących się pośrednictwem. Występujące na rynku w ostatnich latach praktyki – wynikające z nie do końca jasnych przepisów unijnego rozporządzenia nr 261/2004 – powinny zostać wreszcie ukrócone.

– Jest to kolejny na gruncie praw pasażerów przypadek, kiedy to orzecznictwo luksemburskiego trybunału w pewien sposób kreuje nową rzeczywistość prawną. Po raz kolejny korzystną dla podróżnych – potwierdza Grzegorz Kukowka, prawnik, redaktor bloga Prawnikkonsument.pl.

Kłopotliwa prowizja

Sprawa, która trafiła do TSUE, dotyczyła niemieckiego pasażera. Dirk Harms kupił dla siebie i rodziny bilety na stronie internetowej Opodo.de na lot z Hamburga do Faro liniami Vueling Airlines. Ponieważ lot został odwołany, rodzina Harmsów zwróciła się do linii lotniczej o zwrot ceny zapłaconej Opodo w wysokości 1108,88 euro. Vueling Airlines zgodziła się zwrócić kwotę, którą otrzymała od firmy Opodo, czyli 1031,88 euro. Odmówiła natomiast zwrotu pozostałych 77 euro, które pośrednik otrzymał jako prowizję. To standardowa praktyka w tego typu sprawach.


Pozostało jeszcze 55% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • anita(2018-09-17 10:51) Zgłoś naruszenie 10

    już raz coś takiego przechodziłam, spakowana czekam tylko na odprawę a tu zonk, lot w koncu został odwołany i musialam wrócić do domu i po wakacjach, nie zawodolił mnie sam zwrot za bilet, givt uzyskało dla mnie spore odszkodowanie co zawsze jkąś pociechą było że chociaż tyle mi z wakacji pozostało

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane