Uzyskanie odszkodowania za fatalne warunki pogodowe na urlopie może być bardzo trudne. Jeśli jednak konsument zakupił usługi, z których nie może skorzystać - powinien otrzymać zwrot pieniędzy - informuje Europejskie Centrum Konsumenckie.
Brak śniegu na stoku? Uzyskanie odszkodowania za grymasy pogody jest raczej trudne. Jednak, gdy konsument kupił karnet na 10 dni, ale z powodu awarii wyciąg były nieczynny przez 3 dni, to jest to podstawa do żądania zwrotu pieniędzy.
Złe warunki atmosferyczne mają bardzo duże znaczenie podczas podróży. Zaśnieżony pas startowy, silny wiatr czy opady uniemożliwiające start lub lądowanie samolotu, mogą wpłynąć na przesunięcie bądź odwołanie lotu. Pasażerowie w tej sytuacji powinni być świadomi, jakie prawa im przysługują i w jaki sposób je egzekwować - zauważa ECK Polska.
Przede wszystkim przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy oczekują oni na opóźniony lot lub połączenie zostało odwołane. Opieka oznacza nie tylko informowanie o stanie opóźnienia, ale również zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów ). Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.
Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu podróży.
W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny pasażerowie mogą domagać się odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu. Odszkodowanie nie jest wypłacane w sytuacji, gdy przewoźnik udowodni, że opóźnienie/odwołanie było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał wpływu.