Osoby, które wygrywają nagrody w konkursach na stronach internetowych różnych firm, muszą zapłacić od tego podatek – 10 proc. wartości nagrody. Nie mają prawa do zwolnienia od podatku do wysokości 760 zł, które przysługuje wszystkim, którzy wygrali nagrody o takiej wartości w konkursach ogłaszanych w innych środkach masowego przekazu.
Minister finansów uważa, że zwolnienie z podatku ma zastosowanie, jeśli konkurs organizowany jest przez instytucję zaliczaną do środków masowego przekazu, a nie przez przeciętną firmę, która promuje się przez portal internetowy. Bez znaczenia jest to, że strona WWW np. firmy spożywczej promującej swój nowy produkt czy też banku starającego się upowszechnić nowe usługi finansowe jest ogólnie dostępna.
Takie stanowisko przyjął minister finansów m.in. w zmienionej interpretacji z 3 lipca 2012 r. (nr D3/033/10/MCA/11/PK-94) i nie jest to jedyny przykład zmiany stanowiska fiskusa. MF zmienił już kilkanaście interpretacji. Według MF wcześniej zwolnienie wyrażone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT było źle rozumiane. Teraz prawidłowa interpretacja jest taka, że o zwolnieniu z podatku nie decyduje samo ogłoszenie konkursu lub gry w internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”.
Praktyka MF może mieć niekorzystny skutek dla wielu firm, które nie wystąpiły o interpretacje, ale swoje działanie przez lata opierały na korzystnych pismach izb skarbowych publikowanych na stronach MF.
Ireneusz Krawczyk, radca prawny, partner w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, uważa, że ci podatnicy utwierdzili się w przekonaniu, że ich sposób działania jest prawidłowy. Działali więc w zaufaniu do organów państwa. Niestety, nie mają żadnej ochrony podatkowej. To byłoby możliwe, gdyby odpowiednio zostały zmienione przepisy – tj. podatnik nie powinien ponosić negatywnych skutków tego, że zastosował się do interpretacji podatkowych, które były wcześniej jednoznacznie korzystne. Jeśli urzędy zaczną kontrolować firmy, którym interpretacji nie udzielono, to będą w kłopocie.
– W przypadku zwolnienia wygranych w konkursach stanowisko organów nie powinno być wynikiem coraz to zmieniającej się interpretacji, lecz wynikiem zmiany ustawodawczej dostosowanej do rozwoju rynku medialnego – dodaje Ireneusz Krawczyk.
Obecnie nawet czytając nowe interpretacje, nie ma się 100-proc. pewności, jakie nagrody z konkursów internetowych są wolne od podatku. Z interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 lutego 2012 r. (nr IBPBII/1/415-966/11/BD) dowiemy się np., że nagroda z konkursu internetowego będzie zwolniona z podatku, gdy jego organizatorem jest podmiot w znaczeniu instytucji, zaliczany do grupy mass mediów (np. właściciel ogólnodostępnego – niewymagającego rejestracji – portalu internetowego Onet.pl czy Google.com). Natomiast ze zmienionej przez MF interpretacji z 12 kwietnia 2011 r. (nr DD3/033/8/MCA/11 /PK-1558/2010) wynika, że zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w ogólnopolskim portalu typu Onet nie uprawnia do zastosowania zwolnienia z podatku.
Opodatkowanie nagród:
● nagrody z konkursów ogłaszanych i organizowanych przez mass media do 760 zł nie są opodatkowane,
● nagrody o wartości wyższej podlegają 10-proc. podatkowi dochodowemu, który odprowadza organizator konkursu.