Nasze studia są realizowane w profilu praktycznym, a w metodach uczenia korzystamy w pewnym stopniu z wzorców ukształtowanych w anglosaskich szkołach prawa. Na wszystkich przedmiotach, na których jest to możliwe uczymy na kazusach, często wziętych z rzeczywistej praktyki kancelarii prawniczych – mówi prof. dr hab. Marcin Asłanowicz, Dziekan Wydziału Prawa Uniwersytetu SWPS.
DGP: Jakimi cechami powinien wyróżniać się kandydat na studia prawnicze?
Asłanowicz: Prawo to doskonała propozycja dla osób, które lubią się uczyć i chcą wciąż zdobywać nowe kompetencje. Prawo bowiem rozwija się tak, jak świat dookoła nas – dynamicznie i nieustannie. Przyszli prawnicy mają do wyboru wiele obszarów, w których mogą się specjalizować: od prawa karnego, handlowego, autorskiego, po prawo nowych technologii, prawa zwierząt czy prawo żywnościowe. Prawo to zawód, wymagający interdyscyplinarnych kompetencji, które wykraczają poza samą znajomość przepisów. W trakcie nauki studenci rozwijają umiejętność logicznego myślenia, poszukiwania i analizy danych, a także interpretacji przepisów po to, by skutecznie udzielać porad i rozwiązywać kolejne kazusy. Młodzi adepci prawa kształcą także swoje kompetencje w obszarze interpersonalnym – uczą się uważnie słuchać, efektywnie komunikować i argumentować swoje stanowisko. Poznają podstawy negocjacji i przygotowują się do prezentacji oraz wystąpień publicznych. Wszystko po to, by w przyszłości z sukcesami reprezentować interesy swoich klientów i dzięki prawu stawiać czoła wyzwaniom współczesnego świata.
Czym wyróżnia się oferta państwa uczelni na tle innych?
Studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu SWPS w Warszawie zostały uruchomione w 2009 roku, od początku są prowadzone w formie stacjonarnej i niestacjonarnej. Program kształcenia o profilu praktycznym w 2013 roku uzyskał nagrodę w „Konkursie o milion” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na dofinansowanie w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji, przy czym przedstawiony do konkursu program kształcenia był jedynym wyróżnionym programem z zakresu nauk prawnych. W ostatniej ocenie programowej Polskiej Komisji Akredytacyjnej, w roku 2024 r., program uzyskał ocenę pozytywną, spełniając w pełni wszystkie kryteria.
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie publiczne - poznaj wyniki
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie niepubliczne - poznaj wyniki
Studia są prowadzone w profilu praktycznym, co samo przez się wyróżnia oceniany kierunek, ponieważ większość uczelni prowadzi studia prawnicze o profilu ogólnoakademickim. Program studiów jest realizacją zgodnego ze strategią Uniwersytetu SWPS modelu kształcenia zakładającego współpracę naukowców i praktyków, przekazujących studentom teorię oraz doświadczenie. Takie połączenie sprawia, że absolwenci są dobrze przygotowani do wejścia na rynek pracy i zastosowania zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w pracy zawodowej. W efekcie przyjęcia tych założeń student zdobywa wiedzę teoretyczną z zakresu nauk prawnych oraz umiejętności praktyczne dotyczące interpretacji i stosowania przepisów prawa, jak również współpracy i komunikacji z różnymi grupami społecznymi. Program studiów dodatkowo uzupełniają przedmioty z obszaru ekonomii, psychologii, komunikacji społecznej i nauk o zarządzaniu oraz rozbudowane zajęcia z języka angielskiego prawniczego. Adekwatnie do profilu studiów, istotne miejsce w programie zajmują trzy zróżnicowane praktyki zawodowe, realizowane w organach administracji publicznej, sądach i prokuraturach oraz renomowanych kancelariach prawnych, z którymi mamy zawarte porozumienia.
Realizowany program jest praktyczny, stąd w metodach uczenia korzystamy w pewnym stopniu z wzorców ukształtowanych w anglosaskich szkołach prawa. Na wszystkich przedmiotach, na których jest to możliwe, uczymy na kazusach, często wziętych z rzeczywistej praktyki kancelarii prawniczych. Decydując się na przygotowanie programu o profilu praktycznym za zasadnicze uznaliśmy opinie interesariuszy zewnętrznych. Dlatego koncepcja studiów na kierunku prawo realizowana w Uniwersytecie SWPS została przygotowana, a następnie wypracowana wskutek pogłębionych ankiet, a także w toku warsztatów z udziałem praktyków i przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego. Opinie tych osób wskazały na nowe wyzwania i dynamiczne zmiany zachodzące na rynku pracy, przed którymi stają absolwenci studiów prawniczych, takie jak szybko zmieniające się otoczenie, rozwój nowych technologii, wzrost znaczenia umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze usług prawniczych, zwiększenie konkurencyjności i konieczność specjalizacji. Pracodawcy dostrzegają także u młodych prawników, wchodzących na rynek pracy, brak zawodowych umiejętności praktycznych.
Aby odpowiedzieć na te potrzeby koncepcja kształcenia zakłada, że wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne nabywane w toku studiów prawniczych będą wykorzystywane w różnych obszarach aktywności zawodowej. W efekcie studia przygotowują absolwentów nie tylko do egzaminów na aplikacje i wykonywania klasycznych zawodów prawniczych, ale również wykorzystania innych możliwości zawodowych, jakie daje wykształcenie prawnicze. Student od początku poznaje warsztat pracy prawnika, a równocześnie w przystępny sposób uzyskuje wiedzę ogólno-historyczną, niezbędną do świadomego wykonywania swojego zawodu, rozumiejąc jej znaczenie dla funkcjonowania aktualnych instytucji prawnych. Następnie poznaje podstawowe dziedziny prawa, aby przygotować się do wyboru przyszłej specjalizacji zawodowej poprzez częściowo samodzielne kształtowanie swojej ścieżki kształcenia, wybierając od trzeciego roku studiów fakultety, by pod koniec studiów być gotowym do napisania pracy magisterskiej. W toku nauki student nabywa umiejętności praktyczne, które wykorzysta podejmując zatrudnienie zaraz po studiach – na przykład potrafi przygotować pisma urzędowe i procesowe, opinie prawne, glosy oraz brać udział w postępowaniach sądowych. Do tego celu służą między innymi wyróżniające program kursy, na których studenci nabywają praktyczne umiejętności prawnicze, nazywane m.in. sztuką prawniczą. Kursy te inspirowane są praktykami zagranicznych uczelni prawniczych, które stosują własne oryginalne metody kształcenia.
Jaki odsetek osób, które rozpoczynają studia, uzyskuje tytuł magistra?
Łącznie ok. 55 proc. ze wszystkich studentów rozpoczynających studia ostatecznie uzyskuje tytuł magistra.
Jak pomagacie państwo studentom/absolwentom w wyborze kariery zawodowej?
Zapewniamy im indywidualne konsultacje kariery, czyli wsparcie w przygotowaniu dokumentów rekrutacyjnych, przygotowaniu do rozmowy rekrutacyjnej (mock interview), ale też określeniu predyspozycji i zainteresowań zawodowych, mocnych stron oraz obszarów do rozwoju. W ramach konsultacji stosowane są takie narzędzia jak testy osobowości, rozmowa doradcza, narzędzia coachingowe. Doradztwo prowadzone jest też przez zespół Biura Karier. Spotkania możliwe są w formule online i offline. Dodatkowo naszym studentom oferujemy:
• Warsztaty dotyczące planowania kariery, procesów aplikowania o pracę, kompetencji przyszłości. Warsztaty w formule online prowadzone są przez zespół Biura Karier.
• Spotkania z pracodawcami przybliżające pracę w określonej branży, na określonej ścieżce zawodowej, informacje o oczekiwaniach kompetencyjnych.
• Sesje Development Center podczas których studenci i absolwenci wykonują pod okiem asesorów zlecone zadania indywidualne i grupowe. W wyniku sesji DC otrzymują informację zwrotną oraz raport nt badanych kompetencji ich poziomu oraz feedback rozwojowy w jaki sposób mogą kompetencje te dalej wzmacniać, rozwijać. Sesje (w formule online) prowadzone przez zespół Biura Karier
• Spotkania z Absolwentami, w czasie których Absolwenci prezentują swoje ścieżki kariery, dzielą się doświadczeniami, wyzwaniami, radami w jaki sposób kształtować karierę w danej ścieżce. Spotkania realizowane są w formule online
• Targi Pracy Stoiska, warsztaty, prelekcje prowadzone przez różnych pracodawców, dają możliwość nawiązania kontaktu z rekruterami, lepszego poznania oczekiwań względem kandaydatów_ek do pracy, poznania prowadzonych projektów w murach uczelni. Forma stacjonarna. 4.
Ponadto stworzyliśmy Portal gamifikacyjny Tajemnica Pieczęci – został on wypracowany w ramach projektu dofinansowanego przez Unię Europejską. Jest to portal edukacyjny, dający możliwość zapoznania się studentom z treściami dot. kompetencji istotnych na rynku pracy (komunikacja, planowanie, orientacja na cel, współpraca, praca projektowa) oraz w studiowaniu. Portal ma konwencji gry z nagrodami. Badanie skuteczności jego działania udowodniło, że systematyczna gra wzmacnia kompetencję poczucia skuteczności w zarządzaniu karierą.
Kolejnymi elementami naszej oferty są:
• Wewnętrzny portal z ofertami pracy, zapewniający dostęp do ofert pracy, które publikują pracodawcy
• Program Mentoringowy (na razie tylko we Wrocławiu, od nowego roku akademickiego także w Warszawie), w którym doświadczony mentor (Absolwent, Pracodawca) pracuje z studentem. Celem programu jest wsparcie studentów w przygotowaniu do kariery na danej ścieżce pod okiem doświadczonego eksperta z danej dziedziny, możliwość poznania specyfiki pracy i działalności w danej branży.
• Wsparcie w procesie praktyk, obejmujące pomoc w znalezieniu miejsca praktyk, aplikowaniu, nawiązywaniu relacji z praktykodawcami
• Tutoring, który pozwala indywidualnie omówić możliwe ścieżki kariery, może się na niego zapisać każdy student począwszy od drugiego semestru studiów
Jak powinno zmieniać się kształcenie przyszłych prawników, aby odpowiedzieć na wyzwania współczesności?
Przede wszystkim należy wsłuchiwać się w oczekiwania pracodawców, uwzględniać potrzebę kształtowania umiejętności praktycznych oraz kompetencji miękkich u studentów. Rozwój nowych technologii zmieni bez wątpienia zasady wykonywania pracy prawnika, wiele zadań wykona za nas w przyszłości sztuczna inteligencja, w związku z czym to właśnie kompetencje miękkie będą bardzo ważne.