Wprowadziliśmy nowy przedmiot, który daje okazję do zapoznania się ze specyfiką poszczególnych zawodów prawniczych. Nasi studenci mają też dostęp do najlepszych programów informacji prawniczej, aby od początku swojej edukacji mieli możliwość oswajania się z narzędziami niezbędnymi do ich wykonywania – mówi prof. dr hab. Tomasz Giaro, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Jakimi cechami powinien wyróżniać się kandydat na studia prawnicze?
Kandydat na studia prawnicze powinien być przede wszystkim osobą o szerokich horyzontach, która potrafi myśleć w sposób logiczny i analityczny. Dlatego też podczas rekrutacji wymagamy szerokiego spektrum przedmiotów – od ścisłych jak matematyka, przez nauki społeczne po humanistyczne. Mamy bowiem świadomość, że aby wykształcić dobrego prawnika, który w przyszłości w sposób odpowiedzialny i profesjonalny będzie wykonywał zawód zaufania publicznego, już na etapie rekrutacji na studia jesteśmy zobligowani do poszukiwania kandydatów o określonym profilu. To właśnie fakt odpowiedzialności za kształcenie osób wykonujących później ważne, a często wrażliwe społecznie zawody, wpływa na dobór kryteriów kształtujących profil kandydata na studia.
Czym wyróżnia się oferta państwa uczelni na tle innych?
Studia na kierunku prawo na Uniwersytecie Warszawskim zostały ukształtowane tak, by odpowiadały oczekiwaniom zarówno studentów, jak i otoczenia społeczno-gospodarczego w zakresie potrzeb rynku pracy. Staramy się realizować te założenia m. in. poprzez wprowadzenie do programu zajęć umożliwiających pracę praktyczną (warsztaty z procedur) oraz zajęć o charakterze propedeutycznym (system prawny i zawody prawnicze). Warsztaty są zajęciami komplementarnymi wobec wykładów z zakresu procedur prawnych (procedury administracyjnej i sądowo-administracyjnej, cywilnej oraz karnej). Są to zajęcia praktyczne, podczas których studenci rozwiązują kazusy, prowadzą symulacje rozpraw, przygotowują się do prawidłowego sporządzania pism procesowych. Pomimo ściśle praktycznego charakteru zajęć, w ramach tej formuły realizowane są również istotne efekty kształcenia. Podczas tych zajęć, student w praktyczny sposób wykorzystuje swoją wiedzę z dotychczasowych przedmiotów prawa materialnego i ustrojowego (prawo administracyjne, prawo cywilne, prawo karne) oraz wiedzę z wykładów z przedmiotów proceduralnych. Wprowadziliśmy także dwa nowe przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów prawniczych: ,,System prawny i zawody prawnicze” oraz „Prawa człowieka i obywatela”. Dają one w sumie okazję do zapoznania się ze specyfiką poszczególnych zawodów prawniczych oraz mechanizmami ochrony praw i wolności jednostki.
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie publiczne - poznaj wyniki
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie niepubliczne - poznaj wyniki
W ten sposób zapewniana jest jedność nauki i nauczania, przy równoczesnej realizacji, bardzo obecnie oczekiwanych przez studentów i otoczenie społeczno-gospodarcze praktycznych walorów studiów. Takie podejście do kształcenia studentów jest bardzo oryginalnym i nowatorskim rozwiązaniem, które pozwala połączyć przygotowanie do pracy badawczej a zarazem do radzenia sobie na ciągle ewoluującym rynku pracy. Skuteczność realizowanej przez nas koncepcji kształcenia znajduje potwierdzenie w wysokich (docenianych w kraju i za granicą) umiejętnościach badawczych absolwentów i doktorantów UW, a także w wyraźnie lepszych wskaźnikach zdawalności naszych absolwentów na aplikacje prawnicze, a przede wszystkim jest widoczna w ścieżkach kariery zawodowej naszych absolwentów.
Jaki odsetek osób, które rozpoczynają studia, uzyskuje tytuł magistra?
Dla kierunku prawo (tryb stacjonarny + tryb niestacjonarny) odsetek wynosi 52.35%.
Jak pomagacie państwo studentom/absolwentom w wyborze kariery zawodowej?
Tak jak wyżej wspominałem, na pierwszym roku studiów wprowadzony został przedmiot „System prawny i zawody prawnicze”, którego celem jest właśnie wskazanie studentom możliwych ścieżek kariery zawodowej przez bezpośrednie spotkania z przedstawicielami praktycznie wszystkich zawodów prawniczych, ponieważ formułą przedmiotu jest zapraszanie na spotkania najwybitniejszych przedstawicieli poszczególnych zawodów prawniczych, którzy w formie dyskusji przedstawiają perspektywy i możliwości związane z zawodem.
Od pierwszego roku studiów dajemy także studentom dostęp do najlepszych systemów informacji prawniczej (w bardzo rozszerzonych i bogatych pakietach) aby w zasadzie od początku swojej edukacji mieli możliwość praktycznego oswajania się z narzędziami niezbędnymi do wykonywania zawodu. Tę inicjatywę wspieramy dodatkowo poprzez organizowanie profesjonalnych, certyfikowanych kursów z obsługi tych systemów – co zostało skorelowane z programem studiów.
Na kolejnych latach studiów wprowadziliśmy bardzo nowatorski system, którego osią było powołanie Koła Zawodów Prawniczych, które poprzez opiekunów naukowych nawiązało bardzo bliska współpracę z samorządami zawodów prawniczych. W efekcie opracowany został cały system stałych, powtarzalnych inicjatyw, takich jak dni radcy prawnego, adwokata, notariusza, komornika, itp., a także targów pracy czy możliwości uczestniczenia przez studentów naszego Wydziału w zajęciach aplikacyjnych. W formie specjalnie organizowanych w ramach tej współpracy seminariów realizowane są cyklicznie spotkania, których celem jest zapoznanie studentów z warunkami przyjęcia na aplikację, jej przebiegiem, a także wykonywanie zawodu.
Dzięki takim inicjatywom studenci 3-4 roku prawa posiadają już pełną wiedzę na temat możliwości jakie będą mieli po ukończeniu studiów prawniczych na naszym Wydziale, a to dodatkowo ułatwia im jeszcze na studiach takie kształtowanie programu zajęć, aby maksymalnie dostosować go do swoich planów zawodowych na przyszłość. Sprzyja temu również najbogatsza oferta dydaktyczna, jaką oferuje Wydział Prawa i Administracji UW.
Na zakończenie można jeszcze wspomnieć, że dla studentów 4 i 5 roku wykupujemy dostępy do najlepszych zbiorów testów aplikacyjnych, co dodatkowo ma dawać motywację do wyboru ścieżki kariery zawodowej i równocześnie dawać narzędzia do przygotowania się do tej drogi.
Jak powinno zmieniać się kształcenie przyszłych prawników, aby odpowiedzieć na wyzwania współczesności?
W naszym przekonaniu, wybrana przez nas forma kształcenie wydaje się w dzisiejszych czasach optymalna. Obecnie staramy się usprawniać wprowadzony system, których chociaż działa od stosunkowo niedawna już wykazuje swoje zalety, co jest widoczne w przypadku badania profilu naszego absolwenta czy ścieżek kariery zawodowej. Nasi absolwenci należą do najlepszych i najbardziej poszukiwanych pracowników na rynku pracy. Doskonale odnajdują się zarówno na aplikacjach zawodowych jak i później w wykonywaniu zawodów prawniczych, a także jako wysokiej klasy wyspecjalizowani urzędnicy, czy menadżerowie dużych korporacji. Jest to najlepsze potwierdzenie słuszności obranej przez nas koncepcji kształcenia.