Już od 14 marca 2024 roku w sprawach cywilnych na stałe będą obowiązywać rozprawy w formule zdalnej. Od tego dnia adwokaci oraz radcowie prawni obowiązkowo będą mieć konto w portalu informacyjnym sądów.
Już w marcu zaczną obowiązywać niektóre przepisy uchwalonej w lipcu 2023 roku nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego. Wprowadza ona na stałe posiedzenia zdalne.
Co warto wiedzieć o zdalnych rozprawach?
Jak wynika z nowelizacji, mimo odwołania epidemii przewodniczący składu będzie mógł z urzędu lub na wniosek osoby, która ma uczestniczyć w posiedzeniu i wskazała adres poczty elektronicznej, zarządzić przeprowadzenie posiedzenia jawnego na odległość (posiedzenie zdalne).
Będzie to możliwe, jeżeli nie stoi temu na przeszkodzie wzgląd na charakter czynności, które mają być dokonane, a przeprowadzenie posiedzenia zdalnego zagwarantuje pełną ochronę praw procesowych stron i prawidłowy tok postępowania.
Dla strony termin na złożenie wniosku wynosi 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia albo wezwania na posiedzenie.
Zamiar udziału w rozprawie należy zgłosić najpóźniej na trzy dni robocze przed jej terminem.
Gdy strony zdecydują się na zdalną rozprawę, sąd co najmniej na 24 godziny przed terminem posiedzenia poinformuje je m.in. o sposobie przyłączenia się do posiedzenia zdalnego.
Czy konto w portalu sądowym będzie obowiązkowe?
Obecnie pisma w portalu sądowym można przeglądać bez konieczności posiadania konta.
Już od 14 marca 2024 roku adwokaci, radcowie prawni, rzecznicy patentowi, ale też biegli sądowi będą musieli mieć obowiązkowo konto w portalu informacyjnym sądu.
Nowelizacja wprowadza również do systemu sądowniczego e-doręczenia. Za pośrednictwem systemu teleinformatycznego będzie więc można:
- przeglądać akta sprawy,
- udostępniać stronom odpisy, kopie lub wyciągi z akt sprawy.