4 lutego 2004 roku w jednym z harwardzkich akademików narodził się projekt "thefacebook.com". Początkowo jego ideą było stworzenie elektronicznego katalogu imion, nazwisk oraz zdjęć studentów Harvardu. Twórcy serwisu - Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Eduardo Saverin oraz Chrisem Hughes nie spodziewali się wówczas, że w ciągu kilku lat ten niewielki startup przekształci się w największy internetowy projekt na świecie. Dziś, z Facebooka korzysta ponad 1,3 mld użytkowników, a poranna wizyta "na fejsie" jest dla wielu ważniejszym rytuałem niż zjedzenie śniadania i poranny prysznic. Przedstawiamy Alfabet Facebooka - dwadzieścia mniej i bardziej znanych faktów z historii serwisu, który zmienił świat.
1
B jak Beacon
Beacon to kontrowersyjny system reklamowy stworzony przez Facebooka, który zbierał informacje dotyczące aktywności użytkowników na zewnętrznych witrynach (nawet bez ich zgody), a następnie przygotowywał na ich podstawie sprofilowane kampanie reklamowe. Jak można się było spodziewać, uruchomienie kontrowersyjnej usługi skończyło się dla Facebooka pozwem zbiorowym. W październiku 2009 roku Beacon zakończył działalność, a dwa lata później na swoim blogu Mark Zuckerberg określił tę usługę mianem „pomyłki”.
ShutterStock
2
C jak Chris Putnam
W 2006 roku student Georgia Southern University stworzył wirusa, który napsuł sporo krwi administracji Facebooka. Robak „Putnam” zmieniał wygląd profili użytkowników serwisu, tak że łudząco przypominały one podstrony konkurencyjnego serwisu MySpace. W akcie „zemsty” współtwórca Facebooka Dan Moskovitz zaproponował Putnamowi… pracę w firmie.
ShutterStock
3
D jak Dustin Moskovitz
Współlokator Zuckerberga oraz współtwórca Facebooka (wraz z Eduardo Saverinem oraz Chrisem Hughesem). Jego relacje z Zuckerbergiem zdecydowanie pogorszyły się, gdy do zespołu dołączył Sean Parker. W października 2008 roku Moskovitz opuścił Facebooka i zajął się swoim własnym start-upem „Asana”. W 2010 miesięcznik „Forbes” sklasyfikował Moskovitza jako najmłodszego miliardera na świecie.
Bloomberg / Noah Berger
4
F jak Facebook
Facebook zaczerpnął swoją nazwę od harwardzkiego katalogu, który gromadził zdjęcia oraz profile studentów uczelni. Początkowo serwis nosił nazwę „thefacebook” i ograniczał się jedynie do studentów Harvardu.
Bloomberg / David Paul Morris
5
G jak Gry
Facebook to nie tylko serwis społecznościowy, ale również królestwo gier – infantylnych, mało wymagających, ale przy tym niezwykle popularnych i uzależniających. Najpopularniejsza z nich – FarmVille (symulator farmy) w czasach swojej świetności przyciągała 30 milionów użytkowników dziennie.
Media
6
H jak Harvard University
Alma Mater Marka Zuckerberga i kolebka projektu Facebook. W ciągu 2 tygodni od debiutu serwisu na Facebooku zarejestrowało się ponad dwie trzecie studentów Harvardu. Sam Zuckerberg nigdy Harvardu nie ukończył, choć przez wiele lat tytułował się na Facebooku jako absolwent tej zacnej uczelni.
Bloomberg / Brent Lewin
7
I jak Islandia
Islandzka e-konstytucja to bodaj pierwszy dokument tej rangi, który powstawał m.in. dzięki Facebookowi. Po kryzysie finansowym, który doprowadził Islandię na skraj bankructwa, mieszkańcy wyspy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i napisać ustawę zasadnicza od początku – bez udziału skompromitowanej klasy politycznej. Najpierw grupa 950 osób przygotowała zestaw propozycji i postulatów, a następnie 25 ekspertów rozpoczęło prace nad projektem nowej konstytucji. Przez cały czas były one relacjonowane na Facebooku, a użytkownicy serwisu mogli zgłaszać swoje propozycje, poprawki i wątpliwości do tworzącego się dokumentu.
ShutterStock
8
K jak Kraj
Gdyby dziś ogłoszono powstanie „Republiki Facebooka”, to byłoby to drugie największe państwo świata – zaraz po Chinach. Obecnie z serwisu Marka Zuckerberga korzysta ponad 1 mld 310 milionów użytkowników. Szacuje się jednak, że już za 2 - 3 lata Facebook wyprzedzi Chińską Republikę Ludową i stanie się największym wirtualnym krajem na świecie.
ShutterStock
9
L jak „Lubię to!”
Spopularyzowany przez Facebooka przycisk „Lubię to!” stał się prawdziwym społecznościowym fenomenem, który już dawno wykroczył poza granice serwisu Marka Zuckerberga. Mimo licznych próśb, gróźb i petycji użytkownicy nie doczekali się jednak opozycyjnego przycisku – „Nie lubię tego!”.
Bloomberg / Duncan Chard
10
M jak Morderstwo
Facebook budzi skrajne emocje, które czasami doprowadzają do wydarzeń kompletnie nieprzewidywalnych. Kilka lat temu ojciec Jannel Potter z zimną krwią zamordował dwójkę jej przyjaciół za to, że usunęli jego córkę z listy znajomych.
ShutterStock
11
N jak Niebieski
Zastanawialiście się kiedyś dlaczego dominującym kolorem na Facebooku jest niebieski? Odpowiedź można znaleźć w The New Yorkerze, który donosi, że założyciel serwisu Mark Zuckerberg jest… daltonistą. „Niebieski jest dla mnie najbogatszym kolorem” – mówił Zuckerberg w rozmowie z amerykańskim magazynem.
Bloomberg / David Paul Morris
12
O jak Oferta Publiczna
Historia giełdowego debiutu największego społecznościowego serwisu na świecie to katastrofa z happy endem. W dniu debiutu Facebook wyceniony został na rekordowe 104 miliardy dolarów, a akcje osiągnęły wartość 38 dolarów. Później było już tylko gorzej. W najgorszym okresie (wrzesień 2012 roku) inwestorzy mogli liczyć zaledwie na 18 dolarów za akcję. Niektórzy w panice pozbywali się swoich udziałów. Okazało się jednak, że cierpliwość popłaca. Dziś akcje Facebooka wyceniane są na 62 dolary.
Bloomberg / Scott Eells
13
P jak Pirat
I nie chodzi tu o internetowego pirata, który cumuje w zatoce torrentów, ale o prawdziwych korsarzy. Pośród kilkudziesięciu wersji językowych użytkownicy Facebooka mogą skorzystać m.in. z języka pirackiego (English – Pirate). Ciekawe, czy z pirackiego Facebooka korzysta również Johnny Depp.
ShutterStock
14
R jak Rozwód
Z danych serwisu Divorce Online wynika, że aż 1/3 pozwów rozwodowych złożonych przez Amerykanów w 2011 roku zawierała w swojej treści słowo „Facebook”. Amerykańska Akademia Prawników Małżeńskich donosi natomiast, że 80 proc. prawników zajmujących się rozwodami wskazuje na serwisy społecznościowe jako jeden z kluczowych czynników wpływających na dramatyczny wzrost liczby rozwodów w ostatnich latach.
ShutterStock
15
S jak Smartfon
W dniu debiutu Facebooka smartfony były wciąż „pieśnią przyszłości”, a większość użytkowników logowała się do serwisu za pośrednictwem swoich PC-ów. Dziś królestwem Facebooka są przede wszystkim urządzenia mobilne. Ze smartfonowej i tabletowej wersji serwisu korzysta obecnie ponad 78% użytkowników.
Bloomberg / David Paul Morris
16
T jak The Social Network
W 2010 roku hollywoodzki reżyser David Fincher przeniósł historię Facebooka na duży ekran. „The Social Network” spotkał się z dość ciepłym przyjęciem ze strony krytyków, jak i widzów. Obraz został nagrodzony statuetką Złotego Globu w kategorii „Najlepszy film dramatyczny”, a także trzema Oscarami za scenariusz, muzykę i montaż. W rolę Zuckerberga wcielił się Jesse Eisenberg.
Media
17
U jak „Unfriend”
Okazuje się, że Facebook jest również krainą słowotwórstwa. W 2009 roku sformułowanie „unfriend” (usunięcie kogoś z listy znajomych) zostało ogłoszone Słowem Roku przez New Oxford Dictionary.
ShutterStock
18
W jak Winklevoss
Bliźniacy Tyler i Cameron Winklevoss to absolwenci Harvardu, którzy reprezentowali Stany Zjednoczone na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie. Zdecydowanie większa popularność przyniósł im jednak pozew sądowy przeciwko Markowi Zuckerbergowi, w którym oskarżyli twórcę Facebooka o wprowadzenie w błąd i kradzież pomysłów (pierwotnie Zuckerberg miał pomóc bliźniakom w budowie serwisu społecznościowego HarvardConnection.com). Ostatecznie proces sądowy zakończył się ugodą, a bracia Winklevoss otrzymali 1,2 milionów akcji serwisu (wycenianych w dniu giełdowego debiutu na 300 milionów dolarów).
Bloomberg / Noah Berger
19
Z jak Zdjęcia
Początkowo Mark Zuckerberg rękami i nogami bronił się przed rozszerzaniem swojego serwisu o skrypt umożliwiający wrzucanie zdjęć. Ugiął się dopiero pod silnymi naciskami ze strony Seana Parkera. Dziś Facebook jest najpopularniejszą „galerią” na świecie, która każdego miesiąca powiększa się o 2,5 miliarda fotografii. Szacuje się, że 80 procent wykonanych zdjęć ostatecznie ląduje w serwisie Zuckerberga.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję