1
Magnavox Odyssey (1972)
Pierwsza "pełnoprawna" konsola, którą można było podłączyć do telewizora. Odyssey nie posiadała żadnego procesora, nie generowała również kolorów. System składał się z 40 diod i wyświetlał jedynie pionową kreskę, kropkę symbolizującą piłkę, a także dwie krótkie kreski symbolizujące graczy. Później wystarczyło puścić wodzę wyobraźni i cieszyć się takimi grami, jak "Soccer", "Tennis", czy też legendarny "Pong".
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)">
Wikimedia Commons
2
Atari 2600 (1977)
Przedstawiciel drugiej generacji konsol. Jeden z pierwszych systemów wykorzystujący wymienne kartridże z grami (palma pierwszeństwa należy się konsoli Fairchild Video Entertainment System z 1976 roku). Na Atari 2600 graliśmy w takie hity jak "Pitfall", "Breakout", czy też legendarny "Pac-Man". Konsola rozeszła się w ponad 30 mln egzemplarzy.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)">
Wikimedia Commons
3
Nintendo Entertainment System (1983)
Legendarna konsola Nintendo, z jeszcze bardziej legendarną grą Super Mario Bros. W Polsce w latach '90 ogromną popularnością cieszył się radziecki klon NES'a - Pegasus. W sumie, na świecie sprzedało się ponad 60 milionów egzemplarzy NES-a.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Wikimedia Commons
4
Sega Mega Drive (1988)
Pierwsza hitowa konsola od japońskiej firm SEGA. Co ciekawe w Ameryce Północnej konsola była sprzedawana pod nazwą Sega Genesis, gdyż firma nie uzyskała praw do nazwy Mega Drive. Do urządzenia można było dokupić dwa sprzętowe dodatki - napęd CD oraz przystawkę, która zmieniała 16 bitową konsolę w 32 bitowy sprzęt.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
5
Atari Jaguar (1993)
Dla amerykańskiej firmy Atari, Jaguar był ostatnią szansą, aby przywrócić firmie dawny blask. Niestety producent konsoli nie wykorzystał swojej szansy. Jaguar został dobrze przyjęty przez media i recenzentów, ale z powodu niewielkiej ilości dostępnych tytułów ostatecznie przegrał z SNES'em i Segą Mega Drive. Na świecie sprzedano zaledwie 250 tysięcy egzemplarzy konsoli.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
6
Sega Saturn (1994)
Ta konsola miała wszystko, aby stać się rynkowym hitem, gdyby nie jeden mały problem - Sony Playstation. Przez pewien czas Saturn sprzedawała się całkiem nieźle, ale ostatecznie przegrała z PSX'em, który był po prostu tańszy. W sumie sprzedano ponad 10 milionów egzemplarzy Saturna, a najpopularniejszą grą na tę platformę był legendarny Virtua Fighter 2.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
7
Sony Playstation (1995)
Niektórzy dzielą rynek konsol na epokę przed i po pojawieniu się Playstation. Rzeczywiście konsola Sony zrewolucjonizowała branżę elektronicznej rozrywki, o czym świadczy ponad 100 milionów sprzedanych egzemplarzy. Wygodny kontroler, świetna (jak na tamte czasy) grafika i mnóstwo gier, a wśród nich kultowe Gran Turismo (ponad 10 mln sprzedanych egzemplarzy!).
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
8
Nintendo 64 (1996)
64 bitowa konsola Nintendo sprzętowo przewyższała 32 bitowego PSX'a, ale nie spotkała się z tak ciepłym przyjęciem graczy jak konsola Sony. Na świecie sprzedało się ponad 32 miliony egzemplarzy N64. Największym hitem - jak na twórcę przygód o sympatycznym wąsatym hydrauliku przystało - okazała się gra Super Mario 64.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
9
Sega Dreamcast (1999)
Dreamcast miał przywrócić swojemu producentowi dawny blask po prestiżowej porażce Saturna z PSX'em. Przy okazji był to również pierwszy przedstawiciel szóstej generacji konsol. Sprzęt wystartował na rynku z kilkoma naprawdę ciekawymi tytułami, w tym fenomenalnym Shenmue (gra kosztowała ponad 47 milionów dolarów!). Niestety po raz kolejny na drodze do sukcesu stanęła konsola firmy Sony. Playstation 2 szturmem wdarł się na rynek i pozostawił Dreamcasta z tyłu. Konsolę wycofano z rynku już w 2001 roku, a Sega porzuciła marzenia o podboju branży elektronicznej rozrywki.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
10
PlayStation 2 (2000)
Kolejny "kamień milowy" w historii konsol. Na świecie sprzedano ponad 150 milionów egzemplarzy PS2. Jeszcze lepsza grafika, gra wieloosobowa (początkowo dzięki dodatkowemu adapterowi) ergonomiczny kontroler i możliwość uruchamiania gier z wysłużonego PSX'a. Konsola umożliwiała również odtwarzanie filmów DVD, co również przyczyniło się do jej niezwykłej popularności. Dopiero w 2013 roku Sony zaprzestało produkcji gier na PS2.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)">
Media
11
Nintendo Gamecube (2001)
Na rynku azjatyckim Gamecube sprzedawał się całkiem przyzwoicie. W Ameryce Północnej i Europie nie miał jednak większych szans w rywalizacji z PlayStation 2. Konsoli nie pomagał dość dziwny kontroler i sam kształt urządzenia, które w porównaniu z eleganckim i ergonomiczny PS2, wyglądało po prostu śmiesznie. Na świecie sprzedano ponad 21 milionów egzemplarzy Gamecube'a.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
12
Microsoft XboX (2001)
Pierwsze podejście Microsoftu do tematyki konsol było średnio udane, ale 24 miliony sprzedanych egzemplarzy można uznać za całkiem niezły wynik. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że Microsoft celowo "zignorował" rynek azjatycki, celując w USA i Europę. XboX był pierwszą konsolą z twardym dyskiem (wcześniej dominowały karty pamięci), na którym można było nie tylko zapisać gry, ale również skopiować je z płyty DVD, w celu szybszego dostępu do danych. Wbudowany port Ethernet umożliwiał grę wieloosobową oraz dostęp do usługi XboX Live. XboX'owy hit Halo sprzedał się w prawie 3 milionach egzemplarzy.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)">
Media
13
XboX 360 (2005)
Następca XboX'a rozpoczął siódmą generację konsol i zrobił to w wielkim stylu. Niestety znakomita specyfikacja sprzętowa nie szła w parze ze stabilnością. Pierwsze partie XboX'a 360 obwarowane były wieloma wadami fabrycznymi. Dopiero w kolejnych wersjach Microsoft wyeliminował te błędy. Gracze narzekali również na płatny dostęp do usługi XboX Live, bez której niemożliwa była gra wieloosobowa. Ogólnie XboX'a 360 trzeba jednak uznać za rynkowy sukces (dotychczas sprzedano ponad 70 mln egzemplarzy konsoli). Miejmy nadzieję, że nowa konsola Microsoftu nie będzie sprawiała takich niespodzianek, jak jej poprzednik. Gamepad do XboX'a 360 uznawany jest przez wielu za najlepszy kontroler w historii konsol.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
14
PlayStation 3 (2006)
Godny następca PS2, a zarazem pierwsza konsola wyposażona w napęd Blue-Ray. Mniej awaryjna od XboX'a 360 i oferująca podobną specyfikację sprzętową. Do dziś zwolennicy konsoli Microsoftu sprzeczają się z fanami PS3 o to, która z konsol generuje lepszy, barwniejszy i płynniejszy obraz. Ilu ludzi - tyle opinii. Podobnie jak XboX 360, Playstation 3 sprzedało się na świecie w ponad 70 milionach egzemplarzy.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
Media
15
Nintendo Wii (2006)
Wii jest przede wszystkim konsolą "familijną" i w tej roli sprawdza się świetnie. Nie uświadczymy tu wielkich konsolowych hitów rodem z PS3 i XboX'a 360, ale taki był również zamysł Nintendo. Wii sprzedała się na świecie w prawie 100 milionach egzemplarzy. Kontroler Wii Remote stał się bodźcem dla Sony i Micorosftu, aby pomyśleć o możliwości grania za gestów i ruchów ciała. W 2010 roku gigant z Redmont zaprezentował światu Kinecta. W tym samym roku, konkurencyjne Sony przedstawiło technologię PlayStation Move.
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)
(fot. Wikimedia Commons, Evan-Amos)">
Media
16
Nintendo Wii U
Pierwszy przedstawiciel ósmej generacji konsol (niedługo dołączą do niej nowy XboX i PS4), to kolejna próba podjęcia walki o rynek "rasowych" graczy. Niestety, już teraz można powiedzieć, że jest to próba nieudana. Oprócz kontrolera z wbudowanym wyświetlaczem, Wii U nie oferuje nam żadnych nowości. Nie jest to również sprzętowy "gigant". Co więcej, producenci gier powoli wycofują się ze współpracy z Nintendo (zrobiło to już np. EA). Ostatecznie konsolę pogrąży zapewne premiera nowych urządzeń Sony i Microsoftu.
(fot. Wikimedia Commons, Tokyoship)
Wikimedia Commons
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję