Z początkiem lipca analitycy firmy Gartner poinformowali, że po 9,5-proc. spadku sprzedaży komputerów biurkowych, czyli PC i notebooków, w 2013 r., teraz ich sprzedaż rośnie już drugi kwartał z rzędu. To dobra wiadomość dla Intela, który dostarcza procesory producentom komputerów, oraz dla Krzysztofa Jonaka, który niedawno objął stanowisko dyrektora regionalnego firmy w Europie Środkowo-Wschodniej. – Myślę, że komputerów będzie się sprzedawało coraz więcej. Szacujemy, że na rynku jest około 600 mln urządzeń starszych niż cztery lata, a praca z takim sprzętem jest utrudniona – ocenia menedżer.
Krzysztof Jonak studiował na Politechnice Warszawskiej oraz ukończył Francusko-Polską Wyższą Szkołę Nowych Technik Informatycznych i Komunikacyjnych. Po realizacji kilku projektów w centrali Credit Agricole w Rennes i warszawskiej firmie Lepton w 1999 r. rozpoczął pracę dla Intela. Od 13 lat jest związany z polskim oddziałem firmy, gdzie zaczynał od stanowiska key account managera, odpowiedzialnego za współpracę z firmami internetowymi i telekomunikacyjnymi w Polsce, Rumunii i na Węgrzech. Jonak przez wiele lat był odpowiedzialny za rozwój rynku dystrybucyjnego, a także działania marketingowe.
Jak podkreślają współpracownicy Jonaka, doskonale zna on branżę IT i jej specyfikę w różnych krajach regionu. Długoletnie doświadczenie oraz umiejętności koordynacji rozległych działań na wielu rynkach zaowocowały nominacją na stanowisko dyrektora Intela w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Dzieje się to w momencie, w którym Intel podaje bardzo dobre wyniki za II kw. 2014 r. Firma osiągnęła 13,8 mld dol. przychodów i dostarczyła na rynek rekordową liczbę mikroprocesorów. Z zyskiem 2,8 mld dol.
Intel może się pochwalić 40-proc. wzrostem w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Firma poinformowała, że w III kw. zamierza odkupić swoje akcje zwykłe warte 4 mld dol.
Krzysztof Jonak spodziewa się w naszej części Europy kilkuprocentowego wzrostu sprzedaży PC w II kw. i 6–8 proc. w całym roku. Jak podkreśla, nie jest to chwilowy trend związany z wymienianiem komputerów z przestarzałym już systemem operacyjnym Widows XP. Dodaje, że nowe komputery nie przypominają już w niczym skrzyń, które zajmowały dużo miejsca na biurku.
– Przykładem może być stworzony przez Intela minikomputer NUC. Użytkownicy mają też do dyspozycji urządzenia typu dwa w jednym, czyli tablety, które po podłączeniu klawiatury stają się notebookami, oraz All In One, czyli duże ekrany z wbudowanymi komputerami – tłumaczy Jonak.
Jednak prawdziwym wyzwaniem dla Intela jest zwiększenie na razie dosyć skromnego udziału w rynku urządzeń mobilnych, których sprzedaż na świecie dynamicznie rośnie. Brian Krzanich, CEO Intela, ogłosił ostatnio, że firma jest już bliska osiągnięcia celu, jakim jest dostarczenie na rynek 40 mln procesorów do tabletów. Intel 2013 r. zakończył zaledwie 10-proc. udziałem w rynku tych urządzeń.
Prywatnie Krzysztof Jonak lubi czytać książki historyczne, bo jak sam twierdzi, trzeba znać historię, aby dobrze planować przyszłość. Wolne chwile spędza z rodziną.