statystyki

Krzem z Pekinu, czyli jak Chiny potrafią ogrywać gigantów z amerykańskiej Doliny Krzemowej – i to na ich boisku

autor: Jakub Styczyński03.05.2020, 15:00
Niegdyś urządzenia wytworzone przez chińskie firmy kojarzyły się z tandetą. Ale dziś sukcesy firm technologicznych zza Wielkiego Muru można mnożyć.

Niegdyś urządzenia wytworzone przez chińskie firmy kojarzyły się z tandetą. Ale dziś sukcesy firm technologicznych zza Wielkiego Muru można mnożyć.źródło: ShutterStock

Trwający kryzys gospodarczy to idealna okazja dla chińskich firm hi-tech do globalnej ekspansji.

A ndrzej Duda 30 marca założył konto w serwisie TikTok, by promować turniej e-sportowy organizowany przez resort cyfryzacji. Humorystyczny wydźwięk nagrania rozwścieczył sporą część internautów. „Ludzie umierają z powodu koronawirusa, a prezydent zajmuje się głupotami” – tego typu komentarze najczęściej pojawiały się pod postami na Facebooku i Twitterze. Podobnych wypowiedzi próżno szukać pod tym filmem na TikToku; filmem, który w ciągu 48 godzin zanotował 3,3 mln wyświetleń. 41 proc. użytkowników TikToka to osoby w wieku 15–24 lat. A to grupa docelowa, do której chciał dotrzeć prezydent.

Od nagrania o wiele ciekawsza jest jednak platforma, na której je umieszczono – TikTok jest własnością ByteDance. Ten pekiński start-up, jeden z najbardziej dochodowych, jaki dotychczas powstał, jest najlepszym przykładem, że Chiny potrafią już ogrywać gigantów z amerykańskiej Doliny Krzemowej – i to na ich boisku.

TikTok (w Chinach funkcjonujący pod nazwą Douyin) powstał we wrześniu 2016 r. i początkowo operował tylko w Azji. Zaledwie rok później za miliard dolarów kupił zdobywającą popularność na Zachodzie aplikację Musical.ly (zarządzaną przez chińsko-amerykański start-up), po czym przeniósł do siebie konta jej 60 mln użytkowników. Od tego momentu zaczął szybko zdobywać popularność i już w lutym 2019 r. zanotował miliard pobrań na smartfony. Na początku 2020 r. stał się zaś najczęściej pobieraną aplikacją w USA – zdeklasował Disneya+, Instagrama, Messengera, Facebooka, Snapchata i YouTube’a. Do dziś TikTok został pobrany ponad 1,5 mld razy i posiada co najmniej 500 mln aktywnych użytkowników (najwięcej z Indii, w dalszej kolejności z USA, Turcji i Rosji).

Wielcy i nieznani

Niegdyś urządzenia wytworzone przez chińskie firmy kojarzyły się z tandetą – były gorszymi kopiami produktów wytworzonych na Zachodzie, w Japonii czy Korei Południowej. Ale dziś sukcesy firm technologicznych zza Wielkiego Muru można mnożyć. Huawei, producent smartfonów, od dwóch lat staje się coraz groźniejszą konkurencją dla Apple’a i iPhone’ów. – Oferuje urządzenia o dużej funkcjonalności i niezłej wytrzymałości, na dodatek w korzystnej cenie. I dziś mało kto wstydzi się tego, że używa chińskiego telefonu – zauważa Karolina Załęgowska, wiceszefowa Instytutu Studiów Azjatyckich i Globalnych im. Michała Boyma.


Pozostało jeszcze 82% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane