Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakupiła prawie 500 ha gruntów, na których projektuje budowę nowego portu przesiadkowego - poinformował PAP rzecznik CPK Konrad Majszyk. Dodał, że do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłosiło się dwie trzecie mieszkańców z obszaru projektowanego pierwszego etapu lotniska.
"Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), uruchomiony w celu pozyskania gruntów pod budowę lotniska CPK, notuje bardzo dobre wyniki. Do PDN zgłosiły się już dwie trzecie mieszkańców z obszaru projektowanego pierwszego etapu lotniska" - powiedział Majszyk.
Jak dodał, w styczniu w PDN padł rekord pod względem liczby zgłoszeń, których spółka zanotowała prawie 60. Luty okazał się najlepszy w historii programu w zakupionych nieruchomościach. "Dzisiaj w zasobach spółki CPK znajduje się już prawie 500 ha gruntów, na których zostanie zrealizowana inwestycja" - poinformował.
W sumie, od grudnia 2022 r. do lutego 2023 o 83 proc. zwiększyła się łączna powierzchnia pozyskanych nieruchomości w ramach PDN. "W procesie wykupu, czyli wykonywania operatów szacunkowych, składania ofert, negocjacji z mieszkańcami czy podpisywania protokołów uzgodnień i zawierania umów jest już obszar 2 600 hektarów. Jeśli weźmiemy pod uwagę obszar lokalizacji lotniska, to dzięki dużej dynamice zgłoszeń w PDN są już 2/3 tego obszaru" - wyjaśnił Majszyk.
Rzecznik CPK dodał, że dotychczas do PDN przystąpiło niemal 900 właścicieli.
Przypomniał, że dzięki oferowanym udogodnieniom i bonusom, przystępujący do programu mogą liczyć na satysfakcjonującą ofertę finansową. "Przy sprzedaży nieruchomości mieszkańcy otrzymują: 140 proc. wartości budynków i 120 proc. wartości gruntu. Oznacza to, że za dom o wartości 500 tysięcy złotych w ramach PDN mogą dostać 700 tysięcy złotych" - zaznaczył.
Majszyk zauważył, że program stwarza również możliwość wyceny odtworzeniowej nieruchomości bez amortyzacji czy też dochodzenia wysokości zadośćuczynienia przed sądem. Zaznaczył, że z udogodnień tych mogą skorzystać tylko uczestnicy PDN. "Dotychczas nie były one stosowane przy realizacji innych programów infrastrukturalnych w Polsce – spółka CPK, finansuje przeprowadzkę pokrywa również koszty obsługi prawnej przy zakupie nieruchomości. Chętnym mieszkańcom opłaca kursy i szkolenia, które mogą zagwarantować zatrudnienie tym, którzy ukończą je z pozytywnym wynikiem i będą chcieli podjąć pracę przy budowie lub obsłudze lotniska. Rolnikom, którzy chcieliby nadal prowadzić swoją działalność oferuje w ramach PDN listę ok. 600 ha nieruchomości zamiennych" - wyjaśnił.
Według spółki, jest realna szansa na to, że prace przygotowawcze na terenie przyszłego lotniska CPK rozpoczną bez wdrażania procedur wywłaszczeniowych. "Jeśli trend zgłoszeń do PDN się utrzyma możemy zakładać, że zdecydowaną większość gruntów uda się nabyć dobrowolnie" - powiedział.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034 r. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ mick/