statystyki

Niepełnosprawnym trzeba ułatwić podróże autokarem

autor: Joanna Pieńczykowska31.03.2015, 09:42; Aktualizacja: 31.03.2015, 10:13

Rozmowa z Piotrem Mikielem, zastępcą dyrektora departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - mówi Piotr Mikiel zastępca dyrektora departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

4 kwietnia br. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw uchwalona przez Sejm 20 lutego 2015 r. (Dz.U. poz. 390). Ma ona na celu wdrożenie unijnych przepisów obejmujących większą ochroną osoby niepełnosprawne, które podróżują autokarami. Jak zmienią się obowiązki firm przewozowych?

W UE podejmowane są różne działania, które mają na celu zwiększenie mobilności osób niepełnosprawnych i o ograniczonej zdolności ruchowej. Powinno się im zapewnić swobodę przemieszczania się, możliwość wyboru środka komunikacji, a więc równy dostęp do usług transportowych, w tym między innymi w przewozach autobusowych. Nie tylko środki transportu powinny uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych, ale również infrastruktura przeznaczona do odprawy pasażerów (zwłaszcza dworce) powinna być dostosowana do ich obsługi.

W tym celu wydano kilka rozporządzeń dotyczących prawa pasażerów w poszczególnych gałęziach transportu. Jednym z nich jest właśnie rozporządzenie 181/2011 (UE) z 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym, które obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich UE od 1 marca 2013 r. Choć rozporządzenia wspólnotowe obowiązują bezpośrednio, to aby umożliwić stosowanie z tych przepisów, niezbędne było wydanie krajowych przepisów, które określają m.in. sposób wyznaczania dworców autobusowych dostosowanych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym oraz sankcje za nieprzestrzeganie przepisów wspólnotowych.

Obowiązki przewoźników wynikają z rozporządzenia i są pochodną praw pasażera. Dotyczą w szczególności: niedyskryminacji niepełnosprawnych pasażerów w zakresie oferowanych warunków transportu, wprowadzenia obowiązkowej pomocy dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej, zapewnienia noclegu w sytuacji odwołania realizacji usługi lub zapewnienia posiłku w przypadku opóźnienia odjazdu autobusu powyżej 90 minut, obowiązku rozpatrywania skarg pasażerów, a także obowiązku przeszkolenia kierowców z zakresu pomocy osobom niepełnosprawnym. Obowiązki te będą mieli przewoźnicy, którzy świadczą usługi regularne na liniach komunikacyjnych o długości powyżej 250 km.


Pozostało 41% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Rankingi i raporty

Galerie