Pośrednicy wierzą w grunty
Obecne wydatki deweloperów na działki inwestycyjne są dalekie od poziomów z czasów hossy w nieruchomościach. W latach 2006–2007 tylko w województwie dolnośląskim wartość zawieranych transakcji sięgała 1 mld zł, a w mazowieckim była o połowę wyższa. Mimo to firmy doradzające i pośredniczące w transakcjach na tym rynku przywiązują do niego coraz większą wagę. Niedawno międzynarodowa agencja Jones Lang LaSalle zaczęła pracę nad utworzeniem specjalnego działu obsługi gruntów inwestycyjnych. Jego szefem został Daniel Puchalski, który wcześniej przez ponad sześć lat zarządzał takim działem u konkurencji – Colliers International. Firma podaje, że to odpowiedź na coraz większe zapotrzebowanie rynku na doradztwo w tym segmencie. Spodziewa się też stopniowego wzrostu zainteresowania deweloperów i inwestorów zakupami działek inwestycyjnych. Z ostatnich analiz Jones Lang LaSalle wynika, że inwestorzy mogą wydać na ten cel w ciągu najbliższego 1–1,5 roku przynajmniej 1,6 mld zł.