Łódzkie centrum handlowe Manufaktura zmieniło właściciela. Za 390 mln euro kupił je Union Investment Real Estate, drugi największy fundusz nieruchomości w Niemczech na rzecz funduszu inwestycyjnego Unilmmo: Deutschland.

Finalizacja zakupu nastąpi 31 października 2012 r. Jest to największa, pojedyncza transakcja na rynku nieruchomości komercyjnych w tym roku. Sprzedającymi są Euris/Rallye Group oraz Apsys, który to będzie kontynuował zarządzanie centrum handlowym. Transakcja sprzedaży dotyczy powierzchni 91 000 m2.
Zgodnie w wolą nabywcy, Apsys będzie kontynuował zarządzanie Manufakturą przez okres co najmniej 10 lat. Firma ta zarządza obecnie 20 centrami handlowymi o powierzchni handlowej wynoszącej ponad 600 000 m2.

„Union Investment okazał zaufanie do know-how Apsys jako dewelopera oraz zarządcy z wieloletnim doświadczeniem. Kapitał pozyskany w wyniku tej transakcji zostanie ponownie zainwestowany w nowe projekty realizowane we Francji i w Polsce” – oświadczył Maurice Bansay, prezes i założyciel Apsys.

Manufaktura powstała na terenie byłej XIX-wiecznej fabryki włókienniczej W ten sposób przywrócono życie historycznym budynkom, które zostały poddane starannej renowacji. Poza centrum handlowym projekt obejmuje m.in. 3 muzea, 4-gwiadkowy hotel oraz centrum konferencyjne.

Centrum handlowe Manufaktura zostało otwarte dla klientów 17 maja 2006 roku i obejmuje 307 lokali o charakterze handlowym i rekreacyjnym oraz 2 955 miejsc parkingowych. W 2007 roku centrum zostało laureatem nagrody „Excellance Award” przyznawanej przez Urban Land Institute, a w 2008 roku laureatem nagrody dla Najlepszego Europejskiego Centrum Handlowego przyznawanej przez International Council of Shopping Centers.

Manufaktura, obejmująca swym zasięgiem strefę zamieszkałą przez ponad 2,5 miliona osób, od momentu otwarcia w 2006 roku zyskała status głównego centrum rozrywki oraz miejsca organizacji wielu spotkań i imprez w Łodzi (koncerty, kino na wolnym powietrzu i inne imprezy).

Głównymi najemcami Manufaktury są Real, Cinema City, Van Graaf, marki z grupy Inditex, Leroy Merlin, C&A, H&M, Alma, Media Saturn oraz wiele innych. Centrum odwiedza 20 mln klientów rocznie.