Ubiegły rok był rekordowy dla leasingu pojazdów. Łączne aktywa sfinansowane przez firmy działające na tym rynku wyniosły ponad 26,4 mld zł
W tym roku wzrost nie będzie już tak dynamiczny, ale według szacunków Związku Polskiego Leasingu sięgnie 8 proc. Tym samym w 2015 r. firmy leasingowe w tym sektorze sfinansowałyby aktywa o wartości ponad 28,5 mld zł. Co ważne, branża spodziewa się 6,4 proc. przyrostu w kategorii aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Jeśli ta prognoza się potwierdzi, wartość sfinansowanych aktywów w tym segmencie wyniesie prawie 16,6 mld zł.
Korzystać, nie posiadać
– Wysoka dynamika w ubiegłym roku została osiągnięta głównie za sprawą pierwszego kwartału, kiedy to dzięki okienku kratkowemu finansowanie pojazdów lekkich wzrosło aż o 79 proc. Utrzymanie w kolejnych miesiącach wysokiego udziału pojazdów lekkich wynikało natomiast z korzystnych przepisów dla leasingu aut z segmentu premium. W połowie roku dynamika tego segmentu wyniosła 56 proc. przy wartości umów na poziomie 8 mld zł – komentuje Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.
Jak dodaje, dziś auta kupowane na REGON stanowią ponad 61 proc. łącznej sprzedaży samochodów osobowych w Polsce, przy czym 2/3 samochodów osobowych na REGON nabywają firmy CFM i firmy leasingowe.
Na polskim rynku są dostępne zarówno usługi leasingu, które kończą się zakupem, jak i usługi wynajmu długoterminowego. Coraz częściej podążamy bowiem za ogólnoeuropejską tendencją, aby korzystać, a niekoniecznie posiadać na własność.
– Oczywiście mówimy tutaj raczej o decyzjach dużych firm. Outsourcing, i to nie tylko w odniesieniu do pojazdów lekkich, ale także komputerów czy pozostałego sprzętu biurowego i materiałów eksploatacyjnych, może stanowić istotną przewagę konkurencyjną firm i instytucji, wynikającą m.in. z osiągniętych oszczędności – wyjaśnia Andrzej Sugajski.
Choć jak zauważa mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa to obecnie główni klienci firm leasingowych. – Badania pokazują, że w celach inwestycyjnych przedstawiciele MMSP z leasingu korzystają częściej niż z kredytu. Nowe kredyty długoterminowe uruchomiło w 2014 r. 10,2 proc. MMSP, a nowe umowy leasingowe ponad 16 proc. – informuje Andrzej Sugajski.
Długoterminowy wynajem zyskuje
Na rynku leasingu największymi specjalistami w kategorii pojazdów są Europejski Fundusz Leasingowy, Getin Leasing, Raiffeisen Leasing Polska. W przypadku każdej z tych firm wartość udzielonych w leasing aktywów w 2014 r. przekroczyła 2 mld zł. Wśród większych graczy trzeba jednak wymienić PKO Leasing, mLeasing czy Millenium Leasing.
W przypadku ostatniej udział firm z sektora MSP w strukturze klientów stanowi już ponad 64 proc. – Od 2013 r. oferujemy leasing samochodów osobowych i ciężarowych oparty na promesie rezerwacyjnej ważnej przez 60 dni. Decyzja kredytowa i rezerwacja odbywa się online, za pośrednictwem platformy internetowej, czyli bez konieczności wskazania konkretnego przedmiotu leasingu. Do złożenia wniosku potrzebne są tylko dane teleadresowe umożliwiające identyfikację firmy i osoby składającej zlecenie – wyjaśnia Katarzyna Milej, dyrektor departamentu zarządzania produktami w Millennium Leasing. Dodaje, że firma finansuje też działalność nowo powstałych firm – nie tylko przy zakupie samochodów osobowych, ale też ma ofertę dla firm transportowych.
– Wymagamy jednak, by właściciel legitymował się odpowiednim doświadczeniem zawodowym. W takich przypadkach oczekujemy też nieco wyższych opłat wstępnych niż standardowo, ale w zamian oferujemy możliwość sfinansowania szybszego rozwoju firmy, bez ograniczeń wynikających z posiadanego kapitału – podkreśla Katarzyna Milej.
Warto jednak zauważyć, że wynajem długoterminowy coraz bardziej zastępuje inne formy zewnętrznego finansowania floty, takie jak kredyt czy klasyczny leasing finansowy. Wpływ na to ma oczywiście większa opłacalność tego rozwiązania. Jak wyliczają eksperci, firma zyskuje nawet 30 proc. oszczędności w łącznych kosztach finansowania oraz utrzymania floty aut służbowych, w porównaniu do zakupu za gotówkę czy leasingu finansowego. A wynikają one z tego, że powierzając finansowanie i zarządzanie aut wyspecjalizowanemu dostawcy usług wynajmu długoterminowego, można otrzymać też korzystniejsze ceny na paliwo, czy serwis. Dostawca przejmuje poza tym na siebie również obowiązki związane z codzienną obsługą serwisową floty, co pozwala dodatkowo zaoszczędzić czas.
Co istotne, wynajem długoterminowy jest otwarty na współpracę nie tylko z dużymi firmami, ale też z małymi i średnimi. Przykładowo grupa Masterlease dopasowała ofertę do wymagań MSP, dla których pakiet usług dodatkowych jest jeszcze bardziej niż w przypadku dużych firm uzasadniony ekonomicznie. Firma pozwala mniejszym przedsiębiorstwom wybierać z udogodnień, jakie mają korporacje. A są wśród nich m.in. likwidacja szkód komunikacyjnych, serwis mechaniczny czy sezonowa wymiana opon. Firma pomyślała też o przedsiębiorstwach, które potrzebują samochodu służbowego na mniej niż trzy lata. Wprowadziła do oferty produkt, który umożliwia wzięcie auta na okres liczony w miesiącach, a nie w latach.
Jak wybrać partnera
Przy wyborze firmy leasingowej w pierwszej kolejności należy sprawdzić jej wiarygodność, otoczenie biznesowe oraz ewentualnie opinie na temat oferowanych przez nią usług.
– Jednak przy tym ostatnim czynniku należy zachować pewną powściągliwość. Bardziej miarodajnym wskaźnikiem może być przynależności do Związku Polskiego Leasingu, który reprezentuje ponad 90 proc. rynku leasingu w Polsce i jest członkiem Leaseurope, czyli kluczowej europejskiej organizacji branżowej – uważa Andrzej Sugajski.
Firmy należące do związku raportują swoje wyniki miesięczne, kwartalne i roczne. Są one udostępniane na stronie internetowej. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą sprawdzić liczbę i wartość transakcji zawartych w poszczególnych segmentach rynku leasingowego.
Kolejna sprawa to oferta. Przy porównywaniu warto sprawdzić wysokość opłaty wstępnej, okres finansowania, w jakiej walucie jest przyznawane finansowanie, na jakie dokładnie produkty – nowe czy używane, co zawiera pakiet ubezpieczenia.
– Równie ważną sprawą co oferta dla przedsiębiorców może się okazać poziom obsługi klienta, automatyzacja procesu, procedura rozpatrywania wniosku, waluta transakcji czy elastyczne harmonogramy spłat, szczególnie istotne w przypadku zawodów, w których sezonowość odgrywa ważną rolę. Te i inne warunki są zazwyczaj opisane w ogólnych warunkach stanowiących integralną część umowy leasingu – wyjaśnia Andrzej Sugajski.