Firmy z sektora MSP najczęściej finansują się z własnych środków, ale oferta banków jest na drugim miejscu.
Z sondażu Centrum Badań Marketingowych Indicator oraz Warszawskiego Instytutu Bankowości wynika, że aż 96 proc. małych i średnich przedsiębiorstw finansuje się z własnych środków. Z bankowego kredytu korzysta zaś 54 proc. firm. Podmioty, które zdecydują się na współpracę z bankiem w zakresie finansowania działalności, nie mają oporu przed zaciąganiem różnego rodzaju kredytów, od prostego debetu aż po kredyty inwestycyjne.
Sondaż przeprowadzono wśród firm z obrotami od 3,6 mln do 30 mln zł rocznie. Wynika z niego też, że niemal co trzeci podmiot gospodarczy w Polsce korzysta z leasingu. Pozostałe formy finansowania mają zdecydowanie mniej zwolenników. I tak na przykład fundusze Unii Europejskiej nie są obce jedynie dla 16 proc. średnich przedsiębiorstw, a emisja obligacji – zaledwie dla co dwudziestego. 7 proc. firm korzysta z pożyczek innych instytucji finansowych niż banki, a co dziesiąta ratuje się pożyczkami rodzinnymi.
Sondaż dowodzi, że wśród średnich przedsiębiorstw w naszym kraju najpopularniejszym bankiem pozostaje PKO BP. Z jego usług korzysta niemal co czwarta średnia firma w Polsce. Na drugiej pozycji uplasował się Pekao, ale strata do lidera jest dość pokaźna. Na posiadanie rachunku lub kredytu w tej instytucji wskazuje 16 proc. przedstawicieli MSP. Niewiele ustępuje mu znajdujący się na trzeciej pozycji z 15-proc. udziałem Bank Zachodni WBK. Z kolei na czwarte miejsce zajmuje ING Bank Śląski. Dalej jest Millennium, mBank i banki spółdzielcze, które obsługiwać mają 8 proc. polskich średnich firm.
Indicator sprawdził także stopień zadowolenia klientów biznesowych z usług poszczególnych instytucji bankowych. W tym celu przeprowadzono badanie NPS, które ma oceniać skłonność klientów do polecenia swojego banku innemu przedsiębiorstwu. Wskaźnik NPS to różnica między podmiotami, które polecają, i tymi, które odradzają korzystanie z usług danego banku. Im wyższy jest ten wskaźnik, tym firmy są bardziej zadowolone z usług instytucji finansowej.
Okazało się, że wśród średnich firm najlepszą wartością wskaźnika NPS wynoszącą 35 pkt może się pochwalić Bank Millennium. Dalsze miejsca zajęły BZ WBK (21 pkt) i mBank (14 pkt). W badaniu Indicatora wysokie wskaźniki NPS zanotowały również BGŻ, Idea Bank, Citi Handlowy, Nordea Bank oraz Alior. „Ale liczba ocen tych banków jest zbyt mała, by móc wyciągać z nich wnioski statystyczne” – pisze Indicator w komentarzu do wyników swoich badań.
Sondaż dowodzi też, że większość średnich firm odnotowuje dobre wyniki finansowe. Aż 70 proc. przebadanych przedsiębiorstw w 2013 r. wykazało zysk. 21 proc. wyszło na zero, za to na minusie znalazło się zaledwie 7 proc. podmiotów gospodarczych objętych badaniem.
W sondażu poruszono również temat postrzegania przez średnich przedsiębiorców zmian wielkości szarej strefy w stosunku do sytuacji sprzed roku. Przeszło dwie trzecie średnich przedsiębiorców uważa, że rozmiar szarej strefy nie zmienił się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. O tym, że się ona powiększyła, jest przekonanych 25 proc. badanych przedsiębiorców. Jedynie 6 proc. ankietowanych firm jest zdania, że nielegalny obrót legalnymi towarami i usługami zmniejszył się w porównaniu z rokiem 2012.
W badaniu zastosowano metodę zestandaryzowanych indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych. Próba badawcza miała charakter losowo-warstwowy. Badaniem objęto łącznie przeszło 1200 przedsiębiorstw. Pomiar zrealizowano w I kw. 2014 r.
Banki najpopularniejsze wśród firm / Dziennik Gazeta Prawna