„Kolejna edycja badania pokazała, że Polacy coraz chętniej oszczędzają energię w firmach i w gospodarstwach domowych. W ciągu ostatniego roku to jednak przedsiębiorstwa ograniczały jej zużycie wyraźnie częściej.
Obecnie w swoich domach zawsze lub bardzo często oszczędza energię 78% Polaków, podczas gdy w firmach z sektora MŚP jest to już o 13% więcej. Dla porównania, jeszcze w ubiegłym roku ta różnica – na korzyść firm – wynosiła 3%” – powiedziała Iwona Jarzębska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w RWE Polska.
Liczba oszczędnych pracowników rośnie lawinowo
Liczba pracowników, którzy zawsze lub bardzo często oszczędzają zużycie prądu w swojej firmie, w ciągu czterech lat wzrosła aż o jedną trzecią – z 58% (w 2008 r.) do 91% (w 2012 r.).
Najwięcej oszczędzają w biedniejszych regionach
Pod względem oszczędzania energii wśród pięciu ujętych w badaniu regionów wyróżniają się województwa wschodnie i południowe, w których to zawsze lub bardzo często oszczędza energię odpowiednio aż 97% oraz 93% ankietowanych. Relatywnie najmniejszą skłonność do regularnego oszczędzania energii w swojej firmie wykazują z kolei pracownicy z regionów centralnego i północnego, które osiągnęły wynik 86%, nieco niższy niż w całej Polsce.
Motywy oszczędzania – mniejsze rachunki, przyzwyczajenia, ekologia
Energię w miejscu pracy staramy się użytkować przede wszystkim racjonalnie, nie rezygnując z komfortu korzystania z urządzeń elektrycznych.
Obecnie już 68% Polaków oszczędza energię w miejscu pracy, aby obniżyć rachunki za prąd płacone przez pracodawcę, 59% ankietowanych nie lubi tzw. marnotrawstwa, z kolei 56% kieruje się przy tym przyzwyczajeniami z własnego domu. Zwracamy także uwagę na troskę o ochronę środowiska (37%) oraz chęć zachowania zasobów naturalnych dla przyszłych pokoleń (21%).
Względy ekologiczne odgrywają stosunkowo największą rolę dla mieszkańców województw centralnych (45% wskazań) oraz północnych (38%).
Firmy stawiają na edukację
„Wyraźnie widać, że edukację energetyczną w większym stopniu należałoby połączyć z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Warto postawić na długofalowe i stałe działania, które ugruntują pozytywne postawy Polaków, przenoszone najczęściej z własnych domów” – dodaje Iwona Jarzębska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w RWE Polska.
Co istotne, coraz więcej firm edukuje swoich pracowników, jak racjonalnie i efektywnie oszczędzać energię w firmie. W porównaniu z rokiem 2011, kiedy to na edukację stawiało zaledwie 12% firm z sektora MŚP, w br. liczba tych przedsiębiorstw podwoiła się (25%).
W jaki sposób oszczędzamy energię w firmach?
Mimo że chętnie oszczędzamy energię w firmach, to jednak nadal nie do końca wiemy, jak to robić.
Obecnie w sektorze MŚP dominują najbardziej powszechne rozwiązania mające na celu oszczędzanie energii. Najpopularniejszą formą oszczędzania energii jest wyłączanie nieużywanych w danej chwili urządzeń i sprzętu. Już 25% Polaków ogranicza zużycie energii w ten właśnie sposób. Niemal tak samo popularne jest regularne wyłączanie w firmie światła, na co wskazuje również prawie jedna czwarta pracowników (24%).
Niestety już nieco rzadziej pamiętamy o oszczędzaniu energii w kontekście konkretnych sytuacji związanych z oświetleniem oraz wykorzystaniem komputerów w miejscu pracy. Tylko 16% Polaków wyłącza zbędne w danej chwili oświetlenie, zaś 13% gasi światło w pomieszczeniach, w których nikt nie przebywa. Z kolei 12% pracowników wyłącza komputery i monitory.
Firmy inwestują w energooszczędne oświetlenie i urządzenia
Już 83% firm z sektora MŚP stosuje energooszczędne oświetlenie. 71% przedsiębiorstw zainwestowało w energooszczędne urządzenia. Liderem w tym obszarze są firmy z Polski północnej.
Firmy nie tworzą jeszcze systemów motywacyjnych
Polacy starają się ograniczać ilość zużywanego prądu, mimo że w większości firm nie istnieje system motywacyjny z tym związany.
O istnieniu polityki oszczędzania energii elektrycznej w swojej firmie jest przekonanych zaledwie 7% ankietowanych pracowników MŚP z całej Polski.
Jednocześnie 90% Polaków chętnie zastosowałaby się do polityki oszczędzania energii elektrycznej, gdyby została ona wdrożona w ich firmie, co wskazuje na dużą gotowość i otwartość w dostosowaniu się do zaleceń pracodawców.