Automatyzacja zarządzania ofertą produktów znajdujących się w sklepie oraz ich cenami znacząco usprawnia pracę administratora, oraz pozwala na lepsze profilowanie oferty względem klientów

Trzy sposoby zarządzania ofertą produktową

Własne katalogi. Zazwyczaj sklepy internetowe samodzielnie tworzą własne katalogi produktów, dodając do nich zdjęcia, opisy oraz szczegółowe dane techniczne, często na podstawie informacji dostarczanych przez producentów. 

Wykupienie opisów i baz. Nieco szybszym rozwiązaniem, szczególnie dla sklepów o rozbudowanym asortymencie, jest wykupienie już gotowych opisów udostępnianych przez internetowe bazy opisów lub katalogi. 

Automatyzacja, czyli automatyczne pobieranie opisów od producentów. Automatyzacja sklepu pozwala natomiast na stworzenie API pozwalającej na pobieranie opisów produktów prosto od dostawców np. w formacie plików CSV, odpowiednie ich zmodyfikowanie i wyświetlenie w ramach sklepu internetowego.
Bardziej zaawansowane moduły pozwalają natomiast na tworzenie kartotek dla nowych produktów, lepsze katalogowanie produktów wg wielu zmiennych, ustalenie reguł dla określonych grup asortymentowych, związanych np z obowiązywaniem promocji, czy też aktualizację opisów i zdjęć produktów poprzez automatyczne pobieranie nowych informacji prosto od dostawców.

Crowdsourcing. Coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się również crowdsourcing polegający na premiowaniu klientów, którzy prześlą ciekawe opisy produktów w ramach działającego w sklepie programu lojalnościowego.

Zarządzanie ceną

Stworzenie katalogu produktu nie kończy się jednak tylko na dodaniu informacji, lecz także obejmuje zarządzanie ceną. O ile w przypadku prostych katalogów proces ten może odbywać się ręcznie, o tyle w rozbudowanych platformach e-commerce konieczna jest automatyzacja zarządzania cenami.

„Pobieranie cenników możliwe jest bezpośrednio od dostawców, w postaci np. katalogu cen detalicznych i zarządzanie ceną poprzez określenie w systemie przewidzianego poziomu marż.

Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest indywidualizacja systemu marż dla wybranych kategorii produktów, czy też automatyzacja tworzonych w sklepie promocji i wyprzedaży oraz przydzielanie klientów do określonych grup cenowych” – tłumaczy Michał Chołuj z Netface.

Wraz z tym system sam rozpocznie wyprzedaż, gdy w magazynie pozostanie np. 10 sztuk danego produktu lub wyświetli cenę promocyjną dla określonego klienta, gdy ten zaloguje się w sklepie.

Proces zarządzania cenami obejmuje również korzystanie z aplikacji pozwalających na dokonanie wyboru najkorzystniejszej ceny w przypadku, gdy dany produkt może być dostarczony przez kilku dostawców. Specjalnie przygotowane algorytmy pozwalają na określenie również takich zmiennych, jak czas realizacji zamówienia i dostępność towaru, czy wartość przydzielanego kredytu kupieckiego.

Przepływ informacji

W sklepie internetowym szczególną rolę spełnia właściwe zaprojektowany system umożliwiający sprawny przepływ informacji, a w tym protokołów zakupów, czy raportów sprzedaży. 

Jednym z niewątpliwie niezbędnych rozwiązań jest integracja systemu zamówień sklepu internetowego z aplikacją odpowiedzialną za ich fakturowanie. Umożliwia to generowanie rozliczeń za dokonane zakupy bezpośrednio w systemie sklepu internetowego, przesyłanie ich drogą elektroniczną do klientów, którzy mogą pobrać je na swój komputer za pomocą specjalnego panelu.

Prezentacja produktów

W sklepach stacjonarnych istnieje pojęcie marchandisingu, które oznacza taką prezentację produktu, by zachęcić konsumenta do jego zakupu.
W przypadku sklepów internetowych możliwe jest natomiast stworzenie modułów, które na podstawie analizy zachowania użytkowników, wyświetlały będą produkty w formie listy rekomendacji.

W tym przypadku wzrost zaangażowania użytkowników budowany jest w oparciu o model nawigacji fasetowej, polegający na zastosowaniu różnego rodzaju filtrów, które analizując historię wyszukiwanych przez użytkownika informacji, pozwalają na budowanie kontekstu strony i wyświetlanie treści, które z dużym prawdopodobieństwem najbardziej odpowiadają oczekiwaniom użytkownika.

Urszula Holik; www.netface.pl