Abonament RTV za 2023 rok będzie o kilkadziesiąt złotych wyższy, niż opłata ustalona rok wcześniej. Standardowo opłacając kwotę za jednym razem, a nie co miesiąc, możemy liczyć na stosowne zniżki.

Abonament RTV 2023 – ile trzeba zapłacić?

W 2023 roku opłata za 1 miesiąc za radioodbiornik wyniesie 8,70 zł wobec 7,50 zł w 2022 roku oraz za używanie odbiornika telewizyjnego albo radiofonicznego i telewizyjnego 27,30 zł wobec 24,50 zł w 2022 roku.

Abonament RTV 2023 - jakie otrzymać zniżkę?

Użytkownicy odbiorników, którzy uiszczą opłatę abonamentową za cały rok, otrzymują 10-procentową zniżkę. Przez cały rok można również skorzystać z pozostałych zniżek z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc. Użytkownik odbiorników może skorzystać ze zniżki, o ile wnosi opłatę z wyprzedzeniem, tj. w terminie do 25-go dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego.

Abonament RTV 2023 - kto musi płacić?

Osoby fizyczne wnoszą jedną opłatę abonamentową, niezależnie od ilości używanych odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych w tym samym gospodarstwie domowym oraz w samochodzie stanowiącym ich własność. Gospodarstwem domowym w rozumieniu ustawy o opłatach abonamentowych, jest zespół osób mieszkających i utrzymujących się wspólnie lub jedna osoba utrzymująca się samodzielnie.

Abonament RTV 2023 - wysokość opłat / Media

Abonament RTV 2023 – kto jest zwolniony z opłat?

Uprawnieni do zwolnienia z opłat abonamentowych:

- osoby, które ukończyły 75 rok życia,

- osoby zaliczone do I grupy inwalidzkiej,

- weterani będący inwalidami wojennymi lub wojskowymi,

- osoby, które ukończyły 60 lat i mają prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

Osoba uprawniona do zwolnienia z opłat abonamentowych jest zobowiązana do przedstawienia w urzędzie Poczty Polskiej dokumentu potwierdzającego to uprawnienie wraz z oświadczeniem. Zwolnienie z opłat przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dopełniono formalności w urzędzie pocztowym.

Abonament RTV 2023 - jak zarejestrować odbiornik telewizor lub radio?

Rejestracji odbiorników RTV dokonuje się w placówkach Poczty Polskiej S.A. lub na stronie internetowej Poczty Polskiej S.A. (operator wyznaczony), w terminie 14. dni od momentu wejścia w ich posiadanie.

Abonament RTV 2023 - instytucje też muszą wnieść opłatę

Jedną opłatę bez względu na liczbę posiadanych odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych w tym samym budynku lub zespole budynków wnoszą zgodnie z art. 2. ust. 5 pkt. 2 ustawy o opłatach abonamentowych publiczne zakłady opieki zdrowotnej, sanatoria, żłobki, publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty, państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe i domy pomocy społecznej. Pozostałe podmioty mają obowiązek uiszczania opłat za wszystkie posiadane odbiorniki radiofoniczne lub telewizyjne, w tym również odbiorniki w samochodach służbowych.

Abonament RTV 2023 - pracodawcy również muszą płacić

Pracodawca odpowiada za sprawy organizacyjne związane z miejscem pracy i jest zobowiązany do zarejestrowania oraz wnoszenia opłat abonamentowych za wszystkie odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne używane w miejscu pracy, bez względu na to czyją są własnością. W przypadku używania prywatnego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego przez pracownika w miejscu pracy odpowiedzialność za brak rejestracji odbiorników ponosi pracodawca. Pracodawca może zakazać pracownikom używania niezarejestrowanych odbiorników lub zobowiązać pracownika do rejestracji prywatnego odbiornika na dane osobowe pracownika oraz adres firmy i wnoszenia opłat. Dowód zarejestrowania należy przechowywać w miejscu pracy.

Abonament 2023 - umorzenie lub rozłożenie zaległości na raty

Zgodnie z przepisami ustawy o opłatach abonamentowych, na wniosek abonenta-dłużnika, KRRiT może umorzyć lub rozłożyć na raty zaległości, jedynie w sytuacjach wyjątkowych, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy społeczne lub przypadki losowe.

Wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości w płatności opłat abonamentowych można złożyć na elektroniczną skrzynkę podawczą za pośrednictwem platformy ePUAP2 (wymagany jest kwalifikowany podpis cyfrowy lub profil zaufany), osobiście w Kancelarii Biura KRRiT lub drogą pocztową.

Źródło: Poczta Polska, KRRiT