statystyki

Reklama: Internet bliski pokonania telewizji

autor: Piotr Dziubak22.12.2014, 07:27; Aktualizacja: 22.12.2014, 09:54
Do telewizji należała dotąd lwia część polskiego rynku reklamy, którego wartość szacuje się na 6,5 mld zł.

Do telewizji należała dotąd lwia część polskiego rynku reklamy, którego wartość szacuje się na 6,5 mld zł.źródło: ShutterStock

W ciągu 3–4 lat dojdzie do zmiany warty na pierwszej pozycji wśród beneficjentów na rynku reklamy – twierdzi część ekspertów. Ale choć nowe technologie zarabiają coraz lepiej, tv wciąż zbiera najwięcej pieniędzy w branży

Do telewizji należała dotąd lwia część polskiego rynku reklamy, którego wartość szacuje się na 6,5 mld zł. Ale jej znaczenie maleje i w ciągu najbliższych 3–4 lat odda prowadzenie internetowi.

Jak wylicza IAB, Związek Pracodawców Branży Internetowej, dziś wydatki na promocję w sieci wynoszą 2,43 mld zł. – W 2015 r. ten segment urośnie o prawie 14 proc. Największą dynamikę wzrostu będzie miała reklama osobista – prognozuje Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający w Sociomantic Labs, firmie oferującej rozwiązania reklamowe dla e-commerce. Jego zdaniem wartość tego sektora w 2015 r. wzrośnie o 120 proc., co przełoży się na zwiększenie jego udziału w wydatkach na reklamę wyświetlaną na stronach WWW do ok. 10 proc. Wyszyński podkreśla, że to efekt masowego stosowania nowoczesnych rozwiązań. – Zmieniają sposób, w jaki konsumenci i firmy postrzegają przekazy reklamowe – uważa ekspert. Są skuteczniejsze niż kiedyś, bo gromadzone w sieci dane pomagają precyzyjnie docierać z reklamą do konkretnych osób.

Zdaniem Izabeli Albrychiewicz, prezes domu mediowego MEC, z wyjątkiem mediów drukowanych mamy do czynienia ze stabilizacją rynku reklamy. – Wykazuje dodatnią dynamikę. W tym roku odnotowaliśmy kilkuprocentowe wzrosty i podobnych spodziewam się w 2015 r. Nasz ostrożny scenariusz zakłada, że będzie on jednocyfrowy – ocenia Albrychiewicz. Jej zdaniem jednak ostrożnie należy podchodzić do zapowiedzi, że już lada moment telewizja odda palmę pierwszeństwa internetowi. – Udział telewizji w torcie reklamowym na razie pozostanie stabilny, w okolicach 50 proc. Oglądalność jest stała – przeciętny Polak spędza przed telewizorem ponad 4 godziny dziennie, a średni czas oglądania tylko nieznacznie spada w wybranych grupach demograficznych – podkreśla Albrychiewicz. Przyznaje jednak, że w 2015 r. pogłębi się rozdrobnienie rynku telewizyjnego. Dalszy spadek udziałów wielkiej czwórki (Polsat, TVN, TVP 1 i TVP 2) nie będzie już tak głęboki jak w latach przełączania z odbioru analogowego na cyfrowy. Wówczas udziały spadały w tempie kilkunastoprocentowym rocznie.

– Spodziewamy się jednak, że udział top 4 skurczy się o kolejnych kilka procent – prognozuje Albrychiewicz. W  tym roku od stycznia do połowy grudnia wyniósł 43,7 proc. w czasie oglądania grupy komercyjnej, o 5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Bardzo ciekawa jest sytuacja w segmencie płatnej TV, który kurczy się po raz pierwszy od kilku lat. O 3 pkt proc. do 67 proc. zmniejszyła się grupa gospodarstw podłączonych do telewizji kablowej lub korzystających z platform satelitarnych. Przełożyło się to na lekki spadek udziałów w oglądalności stacji dystrybuowanych płatnie z niemal 36 do 34,5 proc. – Jeśli zjawisko odcinania kabla się nasili – a przypomnijmy, że w badaniu MEC Projekt Cyfrowizja aż 30 proc. klientów kablówek i platform deklarowało, iż rozważa rezygnację – segment płatnej TV może się skurczyć bardziej – podkreśla Albrychiewicz. Dodaje, że proces ten może nasilić uruchomienie w 2015 r. zapowiadanej kolejnej wiązki ośmiu programów naziemnej telewizji cyfrowej. – Gdyby nowy multipleks wystartował w przyszłym roku z ciekawą ofertą kanałów, mogłoby to przyspieszyć rozdrabnianie widowni obecnych graczy rynku telewizji naziemnej. A także przyciągnąć widzów oraz klientów płatnej telewizji – prognozuje Albrychiewicz.


Pozostało jeszcze 47% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane