RMF FM rywalizuje z Agorą o wolną częstotliwość w Gdańsku. Planuje radio, do którego nazwy prawa ma wydawca „Wyborczej”.
Rynek radiowy w Polsce / Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski nadawca chce uruchomić w Gdańsku radio RMF Nostalgia. – Mieliśmy taki projekt już kilkanaście lat temu. Wtedy nie wystartował, ale teraz nadarzyła się okazja, by go zrealizować. Oczywiście w wersji dostosowanej do nowej rzeczywistości – mówi Andrzej Mielimonka, prezes spółki Multimedia (Grupa RMF). Przed laty RMF zarejestrował nawet nazwę planowanego radia. Sęk w tym, że prawa nadawcy do znaku towarowego Radio Nostalgia wygasły w 2011 r. Co więcej, sięgnął po nie konkurent.
Jak się dowiedział DGP, Grupa Radiowa Agory ma zapewnione prawo do nazwy Radio Nostalgia aż do kwietnia 2025 r. Ze stosownym wnioskiem zgłosiła się do Urzędu Patentowego w kwietniu 2015 r., gdy szykowała się do przejęcia warszawskiego niezależnego Radia Nostalgia. Wkrótce po zakupie włączyła je do tworzonej wtedy sieci Radia Pogoda. I właśnie tę sieć Agora chce teraz rozszerzyć o Gdańsk, w czym może jej przeszkodzić RMF.
Informacją o zarejestrowaniu nazwy radia przez Agorę Andrzej Mielimonka jest zdziwiony. – Nie chciałbym się o tym wypowiadać – ucina pytany o konsekwencje tej sytuacji.
O wolną częstotliwość w tym mieście walczą jeszcze Radio Eska z Grupy ZPR (nowe Radio Gold) i Eurozet (Radio Zet Gold). Konkurs nie przyniósł w tej sprawie rozstrzygnięcia, bo Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji równo oceniła wnioski koncesyjne czterech nadawców. W związku z tym regulator postanowił zaprosić całą czwórkę do pierwszego na polskim rynku radiowym przetargu. Częstotliwość dostanie ten, kto zaproponuje wyższą opłatę koncesyjną.
Czy KRRiT wiedziała, że RMF startuje z nazwą zastrzeżoną przez Agorę? – Dowiaduję się o tym od pani. Będzie problem – mówi przewodniczący Krajowej Rady Witold Kołodziejski. – RMF nie może już zmienić swojego wniosku, bo postępowanie jest w toku (formalnie przetarg będzie dalszym ciągiem konkursu – red.) – dodaje.
Nazwa radia to istotny element zgłoszenia, bo koncesję dostaje się na program o konkretnej nazwie. – RMF, podobnie jak Agora i dwaj inni nadawcy, znalazł się w drugiej rundzie postępowania. Jeśli teraz Agora zaskarży wniosek RMF, podejmiemy działania – stwierdza Kołodziejski. Czy będzie to oznaczało wyeliminowanie RMF? – Nie można tego wykluczyć, ale sprawę będzie musiał najpierw przeanalizować nasz dział prawny. Swoją drogą dziwne, że Agora dotychczas nam tego nie zgłosiła – zastanawia się przewodniczący KRRiT.
Może Agora trzyma asa w rękawie na wypadek, gdyby RMF wygrał przetarg? – O planowanym wykorzystaniu przez RMF FM nazwy „Nostalgia” dla swojej stacji radiowej dowiedzieliśmy się po upublicznieniu przez KRRiT wniosków złożonych przez podmioty zainteresowane udziałem w konkursie – informuje Adam Fijałkowski, wiceprezes Grupy Radiowej Agory. – Mamy nadzieję, że w trakcie procesu koncesyjnego rada weźmie pod uwagę, kto jest właścicielem praw do znaku słownego Radia Nostalgia. Zastanowimy się również nad podjęciem stosownych kroków prawnych, jeśli stacja RMF Nostalgia zacznie funkcjonować w przestrzeni publicznej – dodaje.
Składając oferty finansowe w przetargu na częstotliwość w Gdańsku, nadawcy będą musieli zdecydować, ile jest dla nich warta obecność w niespełna półmilionowym mieście. Przy czym wartością w tym przypadku jest zarówno własny rozwój, jak i zahamowanie ekspansji konkurentów.
Według prognozy domu mediowego Zenith rynek reklamy radiowej skurczy się w tym roku o 2,5 proc. Jak natomiast podał Press.pl, powołując się na szacunki Grupy RMF, w I kw. bieżącego roku wpływy reklamowe stacji radiowych wzrosły o 1,5–1,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Częstotliwość dostanie ten, kto zaproponuje wyższą opłatę