Nowe technologie ulepszają każdą dziedzinę naszego życia. W naszym poprzednim artykule, dotyczącym innowacyjnych rozwiązań bankowych, wspomnieliśmy m.in. o bankomatach na kółkach, możliwości zrealizowania płatności za pomocą maskotki, wykonywania przelewów zdjęciem czy nowoczesnych funkcjach bankomatu. Co zmieniło się w ciągu ostatnich kilku miesięcy?
Wszystkie konta bankowe w jednym miejscu. Sprawdź zestawienie
BLIK
System BLIK to nowość w dziedzinie dokonywania płatności telefonem. Na początku lutego tego roku miał miejsce jego debiut. BLIK to system płatności mobilnych, który powstał na podstawie aplikacji IKO, którą PKOBP wprowadziło na rynek w marcu 2013 r. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu, klienci sześciu banków (Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO BP) mogą m.in. płacić za swoje zakupy w sklepach (w tym sklepach internetowych) oraz wypłacać gotówkę z bankomatów. Wszystko to za pomocą smartfona, w którym zainstalowana jest aplikacja BLIK, z której pobierzemy odpowiedni 6-cyfrowy kod. Zgodnie z zapowiedzią Polskiego Standardu Płatności (operatora systemu BLIK), do końca 2015 r. zostanie uruchomionych ponad 200 tysięcy terminali, które będą akceptowały transakcje bezgotówowe dokonywane za pomocą BLIK. W połowie 2015 r. system ma umożliwiać także dokonywanie przelewów na numer telefonu. Dzięki BLIK nie będziemy musieli nosić ze sobą na zakupy gotówki, portfela czy nawet kart – do szczęścia będzie nam potrzebny tylko smartfon.
Biometria głosowa
Stało się! Pierwszy bank w Polsce wprowadził możliwość wykonywania operacji na koncie za pomocą głosu, a dokładniej biometrii głosowej. Pionierem tym jest Bank Smart. Co nam daje ta nowa funkcjonalność? Otóż mamy możliwość logowania się do serwisu za pomocą komend głosowych. Możemy więc zapomnieć o wszelkich skomplikowanych hasłach, szeregach cyfr czy identyfikatorach. Naszym hasłem jest nasz głos. Mamy więc pewność, że zawsze będziemy go mieli przy sobie i nie zapomnimy go – a tak już pewne zdarzyło nam się w przypadku, któregoś z posiadanych dotąd loginów czy haseł. Takie rozwiązanie daje nam przede wszystkim wygodę. Korzystać z konta za pomocą wypowiadanych komend możemy zawsze i wszędzie – nawet podczas jazdy autem, wykonywania czynności domowych czy wtedy, gdy mamy zajęte obie ręce. Nie mamy żadnych ograniczeń! Drugą ważną zaletą jest bezpieczeństwo. System dokładnie analizuje wypowiedziane komendy i sprawdza, czy w przeszłości nie pojawiło się już identyczne nagranie z logowania. Czy biometria głosowa zdobędzie przychylność w naszym kraju? By móc odpowiedzieć na te pytanie potrzeba czasu, gdyż jest to całkiem nowe rozwiązanie na polskim rynku.
RWD
Pojęcie RWD (Responsive Web Design) z pewnością obiło nam się już o uszy. Jest to kolejna technologia, która ułatwia użytkownikom dostęp do serwisu bankowego na wszystkich możliwych urządzeniach – komputerach, laptopach, smartfonach czy tabletach. Dzięki RWD możemy cieszyć się z automatycznego dostosowania używanego przez nas serwisu do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzystamy. Dzięki niemu przeglądana przez nas strona jest klarowna, czytelna i z łatwością możemy poruszać się po wszystkich jej zakładkach. W Polsce coraz więcej banków decyduje się na takie rozwiązania. Do tego grona możemy zaliczyć m.in. eurobank, ING Bank Śląski, Bank Millennium, Bank BGŻ, Credit Agricole czy Lion’s Bank, który to jako pierwszy w Polsce odważył się wprowadzić do swojego systemu bankowości transakcyjnej technologię RWD.
Konto przez Twittera
Wykonywanie przelewów na numer telefonu lub adres e-mail bez podawania numeru konta odbiorcy nikogo już chyba nie dziwi. Możemy je wykonywać m.in. w Inteligo, BZ WBK, Meritum Banku, mBanku oraz w PKO Banku Polskim. Przelewy możemy zlecić także za pośrednictwem Facebooka. To wygodne rozwiązanie, gdyż nie musimy pamiętać czy szukać danych naszego odbiorcy, niezbędnych do wykonania przelewu. Wystarczy mieć go w gronie znajomych, kliknąć na jego profil i gotowe! Usługę taką oferuje np. Orange Finanse, mBank czy Meritum Bank. Banki światowe poszły jednak o jeden krok dalej i oferują swoim klientom wykonywanie przelewów za pomocą Twittera! Jak to działa?
Klient banku musi skontaktować się z oficjalnym kontem banku na Twitterze w celu rejestracji swojego numeru telefonu komórkowego. Po krótkiej weryfikacji i całkowitej rejestracji sprawa jest już prosta – możemy wykonywać przelewy. Wystarczy, że wyślemy na Twitterze krótką wiadomość do banku, w której podamy imię i nazwisko osoby, której chcemy przesłać gotówkę oraz wysokość kwoty do przelewu. To istna rewolucja! Do tej pory tylko dwa banki na świecie umożliwiają swoim klientom „twittowane” przelewy. Należy do nich indyjski ICICI Bank oraz francuski Groupe BPCE. Ciekawi jesteśmy, kiedy takie rozwiązanie dotrze do naszego kraju i czy użytkownicy Twittera będą zadowoleni z nowej funkcji.
Znajdź najkorzystniejsze dla siebie konto osobiste
Wygodna mobilnego użytkowania
Sektor bankowy inwestuje obecnie przede wszystkich w rozwój bankowości mobilnej. Obecnie większa część klientów posiada nie tylko smartfona, ale i tablet, laptop czy inne nowoczesne urządzenia. Nieustanne bycie online sprawia, że coraz więcej czynności wykonujemy za pomocą Internetu. Tak też dzieje się w przypadku bankowości. Dużo szybciej i sprawniej płacimy rachunki, robimy zakupy, korzystamy z różnorodnych usług czy rozwiązań bankowych, właśnie online. Banki, dbając o swoich mobilnych klientów wprowadzają coraz to nowe aplikacje, rozwiązania i pomysły, dzięki którym wygoda użytkowania dla przeciętnego zjadacza chleba staje się o wiele łatwiejsza.
Tagi: Blik biometria głosowa RWD mobilność bankowa